Hej!

Jag har fått en fuktskada i min köksbänkskiva.
Det upptäcktes i somras att blandaren satt väldigt löst och att bänkskivan var mjuk/gropad. När jag tittade undertill såg jag att hela bänkskivan blivit fuktskadad.

Lägenheten byggdes 2011 och jag har varit i kontakt med både BRF och försäkringsbolag som hänvisar till varandra.

Försäkringsbolaget menar på att jag har en utförandegaranti på 10 år som bör kunna nyttjas. Men BRF menar på att jag bara har 5 års garanti på blandaren.

Jag tänkte höra mig för med er erfarna på forumet vad som gäller vid tätningar kring blandarens hals vid nyinstallationer/renoveringar.

Som ni kan se på bilderna finns det ingen tätningsring/list kring halsen. Blandaren är monterad direkt ner i en bänkskiva av laminat.
I min värld känns det oundvikligt att fukt så småningom kommer tränga sig igenom och skada bänkskivan, men det kanske är normalt att göra såhär.

Finns det någon generell bestämmelse eller regelverk kring detta? Eller bara allmänt vett?

Antingen så har köksinstallatören missat den här biten eller så har jag klantat mig och torkat bänken dåligt under åren som gått.
Men är det en dålig installation så har jag något att gå på emot min BRF.

Tacksam för era synpunkter!
Mvh
 
  • Undersida av en köksbänk som visar en fuktskadad yta runt en blandaranslutning utan tätningsring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksinteriör med en skadad laminatbänkskiva och en löst sittande blandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksblandare monterad på laminatbänkskiva utan tätningsring, tecken på fuktskada syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då kunden inte är en konsument gäller avtalsfrihet. För att veta vad som gäller måste man kolla avtalet för entreprenaden när den gjordes men jag kan berätta vad som är standard i branschen.

Är det en totalentreprenad är det normalt 5 års garanti för varor och sedan 10 års ansvar för utfört arbete. Vad detta innebär är att om läckan beror på en trasig blandare är det garantin man åberopar och är det för felaktig arbete är det ansvarsbiten som kommer in. Det är viktigt att meddela entreprenören direkt om skador man anser ligger under ansvarsbiten annars förlorar man rätten att påpeka fel.
 
H huggan skrev:
Då kunden inte är en konsument gäller avtalsfrihet. För att veta vad som gäller måste man kolla avtalet för entreprenaden när den gjordes men jag kan berätta vad som är standard i branschen.

Är det en totalentreprenad är det normalt 5 års garanti för varor och sedan 10 års ansvar för utfört arbete. Vad detta innebär är att om läckan beror på en trasig blandare är det garantin man åberopar och är det för felaktig arbete är det ansvarsbiten som kommer in. Det är viktigt att meddela entreprenören direkt om skador man anser ligger under ansvarsbiten annars förlorar man rätten att påpeka fel.
Hej, jag har anmält skadan i somras till fastighetsskötaren via Mail och det var då inom 10 år från att lägenheten stod färdig.

Så i detta fall hade jag velat påpeka dåligt utfört arbete och velat att entreprenören tar ansvar.

Men innan jag tar det vidare skulle jag behöva ha lite kött på benen gällande installationen.
Är det direkt felaktigt att inte montera någon form av tätning eller är detta normalt vid installationer som denna?
 
Kan du ta en bild på blandaren så vi ser märke? Då kan vi kolla monteringsanvisningen.

Jag har dock aldrig monterat en blandare utan en tätningsring under som ska förhindra just detta.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.