Hur jag än systemtömmer och pumpar upp min hydropressor med bildäckspumpen, slår hydropressorpumpen på och av precis hela tiden. Misstänker brusten blåsa och har därför nätbeställt en ny gummiblåsa eller "membran", som det visst heter på fackspråk. Är det något jag särskilt bör beakta vid monteringen? Finns något livsmedelsgodkänt tätningsmedel, som jag bör stryka på flänsarna, där blåsans öppning ligger an mot vattentankens fläns och lock? Ska tanken rengöras invändigt på något speciellt sätt. :rolleyes:

Behåller den inte det tryck du pumpar upp den till?

Händer ingenting med trycket, hur jag än pumpar. Väldigt trögpumpat, Ventilfel?

H Hans Åke Lindquist skrev:
Händer ingenting med trycket, hur jag än pumpar. Väldigt trögpumpat, Ventilfel?
Vad händer om du försöker släppa ut luft genom ventilen? Kommer det luft eller vatten?

Enklaste är att plocka ur blåsan och kolla. Tar säkert 5min. Att plocka urovh kanske 5min att få ut allt vatten.
Räkna sen 30min för att kolla rengöra och skruva ihop igen. Då kan du även prova ventilen

• Gilla
Hans Åke Lindquist
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vad händer om du försöker släppa ut luft genom ventilen? Kommer det luft eller vatten?
Händer ingenting när jag pressar en träpinne mot stiftet mitt i ventilen. Kommer varken luft eller vatten. Kan den grova, armerade slangen mellan pump och tryckbehållare vara helt igenproppad? Låter osannolikt, men det osannolika inträffar ju emellanåt. Ska kanske börja undersökningen där?:worried:

Får du varken ut luft eller vatten och inte heller in någon luft med pump, så måste ju ventilen vara kass eller så har du ett HELT TRYCKLÖST system avskuret från resten av vattensystemet och en igensatt ventil.
Tryckbehållaren innehåller ju antingen vatten + luft, bara vatten eller bara luft.
Stäng av vattenpumpen och lossa försiktigt röret/slangen in till kärlet. Prova att pumpa luft. Går inte det, så återstår inget annat än att plocka isär kärlet, blåsan och ventilen. Ventilinsatsen kan även gängas ur med hjälp av en spetsig tång.

Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Får du varken ut luft eller vatten och inte heller in någon luft med pump, så måste ju ventilen vara kass eller så har du ett HELT TRYCKLÖST system avskuret från resten av vattensystemet och en igensatt ventil.
Tryckbehållaren innehåller ju antingen vatten + luft, bara vatten eller bara luft.
Stäng av vattenpumpen och lossa försiktigt röret/slangen in till kärlet. Prova att pumpa luft. Går inte det, så återstår inget annat än att plocka isär kärlet, blåsan och ventilen. Ventilinsatsen kan även gängas ur med hjälp av en spetsig tång.
Hej och tack alla goda rådgivare. Jag monterade isär tryckkärlet men hittade ingen läcka på gummiblåsan. Ventilen, en vanlig bilventil, verkade tilltäppt av slam, som plötsligt släppte när jag körde på tryckluft. Pumpning med handpump går nu helt normalt. Gick knappt att pressa ned pumpkolven tidigare. Alltnog, jag pumpade upp ett hyggligt tryck i blåsan och nu fungerar hydropressen, precis som den ska. Har beställt en ny gummiblåsa, som jag ska ha i reserv. Om det finns någon liten pysläcka i den nuvarande blåsan, är det bara att byta. För en del år sedan inträffade en annan, lite lömskare läcka. Stora vattenpölar uppstod i närheten av - min inte under - hydropressen. Till sist råkade jag känna hur jag fick en trådfin, liten vattenstråle på handen. Gick knappt att se strålen i källardunklet. Ett litet rosthål, grovt som en tunn sytråd hade uppstått i locket, som är fastskruvat på den liggande trycktankens gavel, motsatt ventilen. Jag tänkte att hela tryckkärlet var rostskadat och köpte nytt. Idag skulle jag ha borrat ren miniläckan och anbringat en liten gummipackning med skruv, mutter och brickor. Allt i rostfritt. Lösa, galvade lock går förövrigt att köpa till somliga trycktankar.:rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.