Hej!
Vi fick nyligen en Dovre 250CBS installerad av en snickare. Tyvärr hade han fel avstånd på skorstenen till brännbart material, så vi fick ombesiktning av sotaren. Vi bestämde oss för att göra om det jobbet själva, men i den vevan missade jag hur han hade tätat på taket, utomhus.
Det sitter en gummilist där och han hade använt pannkitt (Calofer) och allt såg bra ut. Men när jag lyte bort skorstenen för att göra om hålet så blev jag tvungen att täta om. Nu är det lite otätt och läcker in lite vatten. Sotaren har godkänt kaminen, men hur gör jag med läckan? Ska där vara en gummlist? Eller har jag bara fäst den fel? När jag var hos en kaminaffär i närheten så förstod han inte vad jag menade med gummilist. Har det blivit fel?
Vi SKA fixa en ordentlig huv i plåt, men i och med att det är ett så stort jobb så får det vänta tills våren.

Tack på förhand från villrådig nybörjare!

(Att röret är så kladdigt beror på att det suttit en pressenning där som smetat runt Calofer:et, det ska putsas bort när allt är klart.)

• Skorsten installerad på taket med synlig tätning runt basen, där pannkitt och en gummilist använts, visar otäthet och spår av pressenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.