Ska dra in fiber.

12mm orange rör ligger framdraget till fasaden.

Plats är under betongtrappa (trappen/avsatsen vid entré på bottenvåningen) så väl väderskyddat.

Vägg är lättbetong. Utrustning borrhammare på 4 joule, ska bara köpa längre 12mm borr så jag kommer igenom.

Förra ägaren misslyckades med att borra så det finns två halva och lite stora (drygt 20mm) hål, ett inne och ett ute, som jag kommer borra klart.

Vad fyller jag ut hålet med? Vill inte ha ventilation just där.
 
Helst ska det luta lätt nedåt mot utsidan också.
 
A AndersS skrev:
Helst ska det luta lätt nedåt mot utsidan också.
Ja, det stod i instruktionen.

Det kommer vara riktigt svårt att få till sådan lutning med tillåten böjradie på 30 cm och marken och källartakets nivå, nätägarens elskåp i fasaden och egna elcentralen i källaren.

Blir det stora problem om hålet är vågrätt eller lutar lite inåt så länge det sitter väl skyddat från regn?
 
Aha, det är ovanför mark och under trappa som regnskyddar. Nä, då är det inga problem. Och ducten är böjd neråt på utsidan.
Men "standard" är att man på utsidan sätter en skarv med förminskning till 5 mm inomhusduct. Men det förekommer också att man direkt drar in utomhusducten.
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
J
Bor man i en svacka kan det vara bra att kolla med entreprenören att de har tätat ducten i närmsta fos-skåp. Finns de som fått källaren full med vatten när det varit översvämning.
 
  • Gilla
redarn och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Bor man i en svacka kan det vara bra att kolla med entreprenören att de har tätat ducten i närmsta fos-skåp. Finns de som fått källaren full med vatten när det varit översvämning.
Den som inte tätar i båda ändarna på en duct och även lufttäta skarvar.........
Håller med hela ducten ska vara tätad.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.