Har hjälp av en firma att byta tak. Dom har lagt ny papp på befintlig samt läktat och riktat. Råspont under.

Efter att pappen kom på har det varit ett par regnskurar, kanske 10 mm på 4 dagar. Lite blåsigt men ingen storm, max 10 m/s.

På vinden har jag nu sett att det på flertal ställen (30-40) längs takstolar kommit in vatten.

Det troliga är att vatten kommit in i spikhål under ströläkt. Det blir säkert tätt när pannor kommer på.

Men.. Ska man acceptera ett otätt underlagstak? Poängen med papp är väl att den ska ta den fukt som slinker in mellan pannor?

S
har inte själv varit med om att det kommer in vatten där.
konstigt

Tack för svaret! Pratade med ett par bekanta som är snickare och dom menar som du att det inte ska finnas på kartan med så många läckor när papp är på. Eventuellt har den punkterats av för djupt spikade spikar. Får se vad det är. Det behöver göras om och rätt i varje fall. Drygt!

Jag hade bara papp och läkten på mitt tak flera månader och de regnade inte in alls. Angående spikarna så ska det inte ha nån betydelse hur långa. Mina stack säkert ner 3-4cm mellan stolarna utan läckage. Känns som att dem har släppt och dragit med sig läkten lite upp och då blir de läckage.

Tänkte kanske att spikskallarna när man spikat pappen kan ha gått ner för djupt och då penetrerat pappen. Alltså inte dom man spikar läkten med. Ja, ingen aning egentligen, får se vad vi kommer fram till när presenningen är borta.

• Gilla
shomakie
  • Laddar…
Tänkte jag får följa upp och avsluta tråden med hur det gick. Hade besiktningsman. Allt såg bra ut förutom att tvärskarvar inte var limmade. Så får hoppas på läckorna berodde på det och att pappen inte självläkt / klibbat ihop kring spikhål än p.g.a. låg temperatur. Ska också få glipor mellan ströläkt och papp tätade men det är tydligen överkurs och ska egentligen inte behövas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.