M
Jag hade en kort diskussion med en snubbe som jobbar, och har jobbat länge, i en kaminbutik, välkänd kedja. Primärt säljer de kaminer och eldstäder men utför också montage av både nya kaminer och gamla spisar.

Jag nämner för honom att jag föredrar att använda tätgarn mellan spisen och stosen när jag installerar köksspisar, av för mig uppenbara skäl, att spisutloppet kan expandera och då komprimerar tätgarnet medan stosen är förhollandesvis intakt och likaså muren runt om.

Samtalet gick ungef. såhär:

Han: "vi på firman använder alltid pannkitt till detta"

Jag: "men om rökmynningen expanderar...?"

Han: "Ja pannkittet expanderar lika mycket"

Sedan behövde han ta ett samtal och försvann.

Min tanke då är att med pannkittsmetoden är det meningslöst att överhuvud taget använda en inmurningsstos då man eliminerar dess funktion - att 1. tillåta rörelse och 2. tillåta icke-destruktiv isärtagning. Dessutom, när mynningen expanderar så trycker det på muren och riskerar att orsaka sprickor.

Vad anser ni? Är det någon som sitter på någon AMA-bok eller så som beskriver detta?
 
  • Gilla
Pappyros
  • Laddar…
Jag har en Isokern skorsten och där man tar upp hålet så putsar man. Sedan drevar man runt när man ansluter rökröret. Inmurningsstosar med pannkitt är endast för utseendets skull. Lättare att få snyggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.