Håller på att installera en ny hydrofor. Är medveten om att luft kommer att smita ut i toppen. Just nu puttrar och fräser det lite från stora gängan eftersom jag inte ansträngt ihjäl mig för att få det tätt.

Någon som har tips om ett sätt som får det så tätt som möjligt? Vilket är bästa tätningsmedlet här när det är luft som smiter ut? Ska man prova o-ring? Eller vad brukar fungera bäst?
 
  • Manometer på toppen av en hydrofortank med tecken på luftläckage vid gängans anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska också skruva lite lufttäta gängkopplingar i helgen. Tänkte pröva med loctite 55 som jag fått rekomenderat av en kollega som brukar ha koll.

https://www.rskdatabasen.se/kategor...nd-snoren/loctite-55-48x160m-sefi-4095066-550

Gängtejp är ju lite meckigt och inte helt lätt att få rätt tycker jag. Har för mig att lin kräver att det ska komma i kontakt med vatten för att bli tätt och i så fall så är det ju olämligt för luft. Sen finns det väl lite kemiska härdare men de är ganska dyra tror jag.
 
I ivp skrev:
Jag ska också skruva lite lufttäta gängkopplingar i helgen. Tänkte pröva med loctite 55 som jag fått rekomenderat av en kollega som brukar ha koll.

[länk]

Gängtejp är ju lite meckigt och inte helt lätt att få rätt tycker jag. Har för mig att lin kräver att det ska komma i kontakt med vatten för att bli tätt och i så fall så är det ju olämligt för luft. Sen finns det väl lite kemiska härdare men de är ganska dyra tror jag.
Skulle använt mig av Lin. Det behöver inte vara i kontakt med vatten för att täta. Jag har linat alla mina tryckluftskopplingar i garaget.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S shomakie skrev:
Skulle använt mig av Lin. Det behöver inte vara i kontakt med vatten för att täta. Jag har linat alla mina tryckluftskopplingar i garaget.
Hittade en gammal tråd på ämnet, verkar 50/50 mellan lin och gängtråd (ingen rekomenderar tejp...) https://www.byggahus.se/forum/threads/taeta-tryckluft-med-gaengtejp-eller-lin.128214/

Jag skulle ta det som du enklast får tag i för en rimlig peng och bara pröva, det är ju trots allt bara en koppling du ska göra.

Ang att man inte kan förvänta sig att få gängan mellan manometer och hydrofor tät, det är väl inte där som det "läcker" i en hydrofor? Anledningen till att man måste fylla på med luft ibland är väl att vattnet tar upp luft eller är jag helt ute och cyklar?
 
Det går med lin, då ska ett varv lin på och sen tätpasta sen lin igen och tätpasta, då torkar inte linet. Mot slutet så läggs en tjockare del av lin in mot pluggens kant, pluggen ska dras så linet pressas mot tanken.

Edit inte fel att ha en möjlighet att fylla på luft på topp, finns T-stycke, säts mellan manometern och tanken och ventiler för luft, lika som ett bildäck.
 
  • Gilla
ivp och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Edit inte fel att ha en möjlighet att fylla på luft på topp, finns T-stycke, säts mellan manometern och tanken och ventiler för luft, lika som ett bildäck.
Absolut något jag skulle gjort, jag har ett behov av en ventil men våfar inte försöka öppna för det sitter fast som attan.
 
D Dilato skrev:
Absolut något jag skulle gjort, jag har ett behov av en ventil men våfar inte försöka öppna för det sitter fast som attan.
Har du en hydrofon då, så går det puffa in luft i bottenvntilen som brukar finnas på dom. Luft stiger uppåt, så det har ingen betydelse var den går in, på topp eller botten.
 
J jonaserik skrev:
Har du en hydrofon då, så går det puffa in luft i bottenvntilen som brukar finnas på dom. Luft stiger uppåt, så det har ingen betydelse var den går in, på topp eller botten.
Det är enklare att tömma helt.
Då blir det rätt tryck ändå .
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Krilleman
J jonaserik skrev:
Har du en hydrofon då
Det är väl inte ubåtsjakt vi eftersöker? 😉

Helikopter över vatten med tecken på ubåtsaktivitet nedanför.
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Skarven tätas med fördel med lin+locherpasta.

Såhär brukar jag lämna efter mig installation av hydroforer.

Har man en kompressor som man kan fylla på luft i vanliga bildäck, så kan man även fylla på luft i sin hydrofor.

Avslutning på toppen efter gängad kulventil med vanlig tryckluftsnippel.
Ovärderligt en julafton när hela tjocka släkten är på besök och man måste fylla på luft för husfriden.

Enkelt är oftast bäst!
Vanlig tes när man bor på landet...

Tryckluftsnippel för att fylla hydrofor med luft, kompatibel med vanliga bildäckskompressorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hydrofortank med tryckluftsnippel på toppen och ansluten tryckmätare framför, i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill man inte lämna "öppen ände" (vanligt bland rörisar) så drar man på en snabbkoppling med gängad ända och en propp i den.

Industriell snabbkoppling för tryckluft, märkt med "MADE IN SWEDEN" och "CEJN", anslutning med gänga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mässingspropp med sexkantig topp och gängor lämpad för installation i hydroforer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det går med lin, då ska ett varv lin på och sen tätpasta sen lin igen och tätpasta, då torkar inte linet. Mot slutet så läggs en tjockare del av lin in mot pluggens kant, pluggen ska dras så linet pressas mot tanken.

Edit inte fel att ha en möjlighet att fylla på luft på topp, finns T-stycke, säts mellan manometern och tanken och ventiler för luft, lika som ett bildäck.
Det finns säkert olika sätt men det låter onekligen lite omständligt.

Lagom mängd lin, första läggs tvärs de rispade gängorna för att låsa linet och sedan lindar man linet så det täcker gängorna. Därefter på med en klick pasta som gnids in i gängorna

 
mexitegel mexitegel skrev:
Det finns säkert olika sätt men det låter onekligen lite omständligt.

Lagom mängd lin, första läggs tvärs de rispade gängorna för att låsa linet och sedan lindar man linet så det täcker gängorna. Därefter på med en klick pasta som gnids in i gängorna

[media]
Alla sätt är bra på sitt vis, TS får väl prova vad som kan fungera, i övrigt inga kommentarer.
 
Krilleman
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för svar.
Då ska jag prova med lin och pasta.
Har en tub Locher sen tidigare.

Har även ventil där jag kan fylla på luft men skulle ju helst slippa av pga läckage. Räcker ju att man måste göra det ändå ibland.

Vet ju att lin är bra/bäst för vattenledningar men var osäker på om det duger till tryckluft.
 
Lägesrapport

Köpte Unipaks påse med lin och pasta för 62 kr.
Gjorde precis som det stod i bruksanvisningen och det som också verkade helt logiskt.

Drog åt proppen med manometern (som jag satte dit med gängtejp). Och det blev helt tätt. Lyssnade med örat mot toppen och hörde inget. Hämtade stetoskopet för att verifiera och hörde inget då heller 😬

Sedan rörde jag inte kranarna på en timma och kollade därefter manometern. Den stod på exakt samma tryck som en timma tidigare.

Lin och pasta fungerar alltså bra 🤩
 
  • Gilla
ivp och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.