Hej!

Vi har byggt ut en hall och fasaden hamnade precis vid utblåset från en paxfläkt i badrum i källare. Byggarna sa att de skulle flytta paxfläktens utblås men inte direkt nöjd med resultatet.

Här är bild inifrån badrummet, man ser stora regeln i bilden (isoleringen ligger bakom där), ser också en del av ytterpanelen (den ljusa strimman är solljus som faller på ytterpanelen). Till höger ser man att byggarna tagit bort lite vägg och skurit ut i röret så att luft kan gå åt det hållet. Men det känns ju som att paxfläkten också kommer föra ut massa fuktig luft direkt mot träet i ytterväggen.

Jag funderar på en lösning i att man skär ut en cirkel i typ tjockare plast med samma diameter som röret och puttar in den inifrån förbi hålet till höger. Sen sätta fast cirkeln med lim och någon fukttålig fog runt kanterna. Då bör den mesta luften från paxfläkten dra ut till höger ut i luften och inte in i ytterväggen eftersom den inputtade cirkeln stoppar flödet mot träet.

Vad säger ni om det? Har någon en bättre lösning? Eller är det ens ett så stort problem?
Inifrån badrummet med utsikt av paxfläktutblås, regel, isolering och ytterpanel belyst av solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får man plats att peta in en vinkel?
En ventböj i en dimension mindre än hålet kanske går in, sen kan man täta runt övergången med en nippel eller silikon.

Eller allra helst rakt rör sen hela vägen till fläkten med rätt övergång eller stos.

Ja, kanske går in en vinkel om man skär upp mer och tar ut mer av väggen utifrån.

Behöver man en stos från båda håll? Tänker om man exempelvis (sett inifrån) kommer först själva fläkten, sen stos mindre än nuvarande rör som går i ett tätat rör med lite vinkel och sen ut i gallret som sitter i ytterväggen. Om man ska ha stos på båda sidorna måste man kanske ha ett till rör i vinkel så att röret kommer rakt på gallret i ytterväggen och det tror jag blir komplicerat…

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Men jag hade satt en förminskning direkt på fläkten. Till den dimension som funkar för att ventböjen ska gå att lirka in.
Fläkt-förminskning-rakt rör-vinkel- ytterväggsgaller.

Okej! Det var ungefär så jag menade men med rakt rör - stos efter vinkeln mot ytterväggsgallret :) Tack för svaret!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.