Har en större springa mellan karm och ytterdörr i lägenheten. I dagsläget sitter det en tesa som ska klara springor mellan 1-7 mm men det är ju bevisligen alldeles för lite. Har någon tips på produkter eller lösningar som ni själva använt er av? Tycker de allra flesta tätningslisterna ligger mellan 1-10 mm.

• Springa mellan dörrkarm och vägg med en mätsticka som visar storleken på öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MartinEricsson1 skrev:
Har en större springa mellan karm och ytterdörr i lägenheten. I dagsläget sitter det en tesa som ska klara springor mellan 1-7 mm men det är ju bevisligen alldeles för lite. Har någon tips på produkter eller lösningar som ni själva använt er av? Tycker de allra flesta tätningslisterna ligger mellan 1-10 mm.
Är dörren skev eller är det något annat som är fel? Den går inte att justera på något sett så att springan blir mindre?

Jadu, varför avståndet är så stort undrar jag också. Det där du länkade kan ju vara en lösning, men vill helst att listen inte ska synas... Eller så förstår jag instruktionen fel. Tack för svar.

T Tompafix skrev:
Är dörren skev eller är det något annat som är fel? Den går inte att justera på något sett så att springan blir mindre?
Var tvungen att gå och kolla, men dörren är rak. Det är har väl blivit galet när de bytt till ny dörr men behållit den gamla karmen.

Om det är ny bytt så får dom komma och göra om. En lägenhetsdörr skall vara både brand och ljuddämpande och din dörr kan inte klara dessa krav.

M MartinEricsson1 skrev:
Var tvungen att gå och kolla, men dörren är rak. Det är har väl blivit galet när de bytt till ny dörr men behållit den gamla karmen.
Är glipan lika stor runt om hela dörren? Ja hör med bostadsföreningen eller hyresvärden.

M MartinEricsson1 skrev:
Jadu, varför avståndet är så stort undrar jag också. Det där du länkade kan ju vara en lösning, men vill helst att listen inte ska synas... Eller så förstår jag instruktionen fel. Tack för svar.
Det kommer att synas om du inte byter karm och dörr eller bygger till karmen så det blir rätt.
Om du tycker att en list av trä smälter in bättre så använd det.
Om det är en hyreslägenhet du bor i så kan du föra en diskussion med hyresvärden och be dom åtgärda problemet i övrigt skulle jag utforska möjligheten att ersätta befintlig dörr med en säkerhetsdörr så blir det även betydligt mindre ljud från trapphuset.

1 123abc skrev:
Det kommer att synas om du inte byter karm och dörr eller bygger till karmen så det blir rätt.
Om du tycker att en list av trä smälter in bättre så använd det.
Om det är en hyreslägenhet du bor i så kan du föra en diskussion med hyresvärden och be dom åtgärda problemet i övrigt skulle jag utforska möjligheten att ersätta befintlig dörr med en säkerhetsdörr så blir det även betydligt mindre ljud från trapphuset.
Tack för kloka ord. Det är en bostadsrätt så det får bli ditt sistnämnda alternativ i sådana fall, och en kontakt med föreningen innan så jag inte gör något galet.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
M MartinEricsson1 skrev:
Tack för kloka ord. Det är en bostadsrätt så det får bli ditt sistnämnda alternativ i sådana fall, och en kontakt med föreningen innan så jag inte gör något galet.
Om det finns fastighetsbox i huset för post så är en dörr utan brevinkast att föredra, om ni har morgontidning är det brukligt att montera en tidningshållare/klämma på väggen bredvid dörren.
Att kontakta BRF är rätt väg, fråga om andra installerat säkerhetsdörr eller om de har avtal med någon leverantör som en del föreningar har.
Om grannar installerat säkerhetsdörr så kan du ringa på och fråga om de är nöjda och hur mycket ljud den dämpar vilket brukar vara det som uppskattas mest.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.