Har en större springa mellan karm och ytterdörr i lägenheten. I dagsläget sitter det en tesa som ska klara springor mellan 1-7 mm men det är ju bevisligen alldeles för lite. Har någon tips på produkter eller lösningar som ni själva använt er av? Tycker de allra flesta tätningslisterna ligger mellan 1-10 mm.
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Är dörren skev eller är det något annat som är fel? Den går inte att justera på något sett så att springan blir mindre?M MartinEricsson1 skrev:Har en större springa mellan karm och ytterdörr i lägenheten. I dagsläget sitter det en tesa som ska klara springor mellan 1-7 mm men det är ju bevisligen alldeles för lite. Har någon tips på produkter eller lösningar som ni själva använt er av? Tycker de allra flesta tätningslisterna ligger mellan 1-10 mm.
Förr monterade man en trälist eller kvartstav med en tätningslist på som följer dörrbladet nu mer finns det färdiga karmtätlister i aluminiumskena med tätningslist.
https://www.leifarvidsson.se/dorrtatningslist-med-skena-213-cm-vit-med-skruv
Det finns även andra modeller karmtätlister även modeller för trösklar.
Varför är det så stort avstånd?
https://www.leifarvidsson.se/dorrtatningslist-med-skena-213-cm-vit-med-skruv
Det finns även andra modeller karmtätlister även modeller för trösklar.
Varför är det så stort avstånd?
Jadu, varför avståndet är så stort undrar jag också. Det där du länkade kan ju vara en lösning, men vill helst att listen inte ska synas... Eller så förstår jag instruktionen fel. Tack för svar.
Det kommer att synas om du inte byter karm och dörr eller bygger till karmen så det blir rätt.M MartinEricsson1 skrev:
Om du tycker att en list av trä smälter in bättre så använd det.
Om det är en hyreslägenhet du bor i så kan du föra en diskussion med hyresvärden och be dom åtgärda problemet i övrigt skulle jag utforska möjligheten att ersätta befintlig dörr med en säkerhetsdörr så blir det även betydligt mindre ljud från trapphuset.
Tack för kloka ord. Det är en bostadsrätt så det får bli ditt sistnämnda alternativ i sådana fall, och en kontakt med föreningen innan så jag inte gör något galet.1 123abc skrev:Det kommer att synas om du inte byter karm och dörr eller bygger till karmen så det blir rätt.
Om du tycker att en list av trä smälter in bättre så använd det.
Om det är en hyreslägenhet du bor i så kan du föra en diskussion med hyresvärden och be dom åtgärda problemet i övrigt skulle jag utforska möjligheten att ersätta befintlig dörr med en säkerhetsdörr så blir det även betydligt mindre ljud från trapphuset.
Om det finns fastighetsbox i huset för post så är en dörr utan brevinkast att föredra, om ni har morgontidning är det brukligt att montera en tidningshållare/klämma på väggen bredvid dörren.M MartinEricsson1 skrev:
Att kontakta BRF är rätt väg, fråga om andra installerat säkerhetsdörr eller om de har avtal med någon leverantör som en del föreningar har.
Om grannar installerat säkerhetsdörr så kan du ringa på och fråga om de är nöjda och hur mycket ljud den dämpar vilket brukar vara det som uppskattas mest.
Produkter som diskuteras i tråden