Har svävande socklar lite här och där då det är ett gammalt hus. Sen har jag slitit fram undergolv och i vissa rum kan det nog vara så att socklarna monterats efter.

Hur som - hur tätar jag springorna enklast?

Funderade på akrylfog men det kanske blir svårt att få rakt då springorna är up till 12-15mm men det varierar.

Träspackel?

Tips och trix mottages innan jag börjar kladda.

• Gammal vit sockel med springa mellan sockel och trägolv i ett äldre hus, behöver tips för tätning av sprickan som varierar i bredd mellan 12-15mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt smyglist i samma färg som sockeln längst ner. Det tänker man inte på när det är klart. Köp en bit och prova.

Smyglist eller kvartsstav (går att böja bättre om ej helt plant)

T TorG skrev:
Sätt smyglist i samma färg som sockeln längst ner. Det tänker man inte på när det är klart. Köp en bit och prova.
R Röksvamp skrev:
Smyglist eller kvartsstav (går att böja bättre om ej helt plant)
Jo det funkar men jag har inte springor överallt utan de dyker upp lite oregelbundet. Börjar jag med smyglist vill jag sätta det överallt och det blir för mycket jobb.

Mitt spår med valfritt klet kanske innebär en hel del slipning för att få snyggt. Likaså rakt avslut längs golvet kanske inte är helt enkelt.

Rent estetiskt är det inget vi störs av men några rum har torpargrund under och där kan man känna en jordig/fuktig doft vissa årstider och jag mig inbillar mig att den här åtgärden kan råda bot på det.

R
Tore Skogman Tore Skogman skrev:
Har svävande socklar lite här och där då det är ett gammalt hus. Sen har jag slitit fram undergolv och i vissa rum kan det nog vara så att socklarna monterats efter.

Hur som - hur tätar jag springorna enklast?

Funderade på akrylfog men det kanske blir svårt att få rakt då springorna är up till 12-15mm men det varierar.

Träspackel?

Tips och trix mottages innan jag börjar kladda.
En smyglist 8x27 hade jag monterat på utsidan av sockeln..

AXS AXS skrev:
[länk]

Eller sök på vit nåtmassa.
Ja det lär ju fungera 👍

En annan idé - linjoljekitt? Det är ju rätt behändigt att arbeta med.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.