Hej! Jag äger sedan en liten tid ett äldre timmerhus som fick en tillbyggd källare någon gång tidigt 1900-tal. Muren runt källaren består av natursten med cementbruk, och är helt odränerad så vitt jag vet. Källaren är oinredd och är ganska fuktig men inget som påverkar golvbjälklaget enligt senaste besiktningen. Dock gjorde tidigare ägare en förändring precis innan vi köpte, han bytte plats för inkommande vatten. De grävde då ur en liten sektion av källarmuren och borrade sig igenom ovan nämnda stenblock och förde igenom vattenrören, och "tätade" med byggskum. Se bild.

Mitt problem nu är dock att när det regnar eller är blött i marken (inte nu på vintern förstås) så läcker det in vatten i genomförningen. Detta orsakar stora pölar på källargolvet, och ffa har källartrappan börjat så sakta murkna där den står mot betonggolvet och det alltid blir blött. Delvis beror ju problemet i att källarmuren är odränerad, men det känns också som att man borde kunna täta denna genomförning bättre! Har forumet något förslag?

Jag funderar utan att ha pratat med någon i något annat tätningsmedel som är vattentätt, typ SikaSwell eller Gummiasfalt eller något annat liknande...
 
  • En källarmursgenomföring med synligt byggskum runt rören och tecken på fukt på väggen och golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Natursten är inte alltid vattentät. Läckan kan bero på att tidigare skyddande lera tagits bort från stenen. Det är inte säkert att det hjälper med något annat i stället för fogskum. Antagligen måste en större del av stenens utsida isoleras med asfalt. Genomföringen är okunnigt gjord.
 
Ja, det känns ju inte helt proffsigt med "påkletat" skumfog... Det är utan tvekan i genomförningen det läcker dock, så en enkel lösning kanske skulle kunna vara att ta bort så mycket skum som möjligt och täta med något bättre?

Om jag MÅSTE gräva ur så är det 1,5 m grus som ska bort, suck... :(
 
Ja, en budgetlösning tills vidare skulle kunna vara att du tar bort några cm av fogskummet från insidan och tätar med silikon eller liknande material. Sedan håller du det under uppsikt. Om det inte är helt tätt får du gräva upp på utsidan till sommaren.
 
Jag tror inte alls att det är själva fogskummet som läcker utan att naturstenen kanske ruckats ur sitt läge och gett ännu större fogar runtomkring.
Dessutom ser det ut som det varit fuktbelastning i det området under lång tid.
 
Det droppar från själva skummet, ingen annan stans. Det var förra våren som arbetet gjordes så hela sommaren läckte det vid regn...
 
Oki. Då är det nog bara att karva ut skummet och ersätta med en bättre tätmassa
 
Förslag på någon lämplig sort? Har två exempel i första inlägget, men jag har ingen aning vad jag egentligen ska ta...
 
Gå in i en VVS butik och be om förslag. Det ska ju funka bra ihop med PEM slangen också.
 
A Alphaminor skrev:
Hej! Jag äger sedan en liten tid ett äldre timmerhus som fick en tillbyggd källare någon gång tidigt 1900-tal. Muren runt källaren består av natursten med cementbruk, och är helt odränerad så vitt jag vet. Källaren är oinredd och är ganska fuktig men inget som påverkar golvbjälklaget enligt senaste besiktningen. Dock gjorde tidigare ägare en förändring precis innan vi köpte, han bytte plats för inkommande vatten. De grävde då ur en liten sektion av källarmuren och borrade sig igenom ovan nämnda stenblock och förde igenom vattenrören, och "tätade" med byggskum. Se bild.

Mitt problem nu är dock att när det regnar eller är blött i marken (inte nu på vintern förstås) så läcker det in vatten i genomförningen. Detta orsakar stora pölar på källargolvet, och ffa har källartrappan börjat så sakta murkna där den står mot betonggolvet och det alltid blir blött. Delvis beror ju problemet i att källarmuren är odränerad, men det känns också som att man borde kunna täta denna genomförning bättre! Har forumet något förslag?

Jag funderar utan att ha pratat med någon i något annat tätningsmedel som är vattentätt, typ SikaSwell eller Gummiasfalt eller något annat liknande...
Hej!

Jag står inför ett liknande problem och det är j några år sedan du posta. Får man fråga hur det är idag och hur du gick till väga?

Mvh
 
Huset sålt sedan några år. 😅 Jag försökte faktiskt öka genomsläppligheten för regnvatten i marken på utsidan genom att borra flera hål längs med den väggen med jordborr och fylla med ren singel. Blev något bättre. Sedan bytte jag ut fogskummet mot annat material, men jag minns inte riktigt nu vad det var tyvärr. Tror jag provade någon asfalt. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.