L
Ska snart flytta och vid besiktningen fick vi nedslag på tätningen runt rören under diskbänken. Hur tätar man detta på ett enkelt och bra sätt själv?
Otätade rör och avlopp under diskbänk i behov av tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L Luminara skrev:
Hur tätar man detta på ett enkelt och bra sätt själv?
Det gör man inte. Ibland får man acceptera att huset är gammalt och inte uppfyller alla dagens krav.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L
useless useless skrev:
Det gör man inte. Ibland får man acceptera att huset är gammalt och inte uppfyller alla dagens krav.
Hm, jag måste alltså åtgärda det innan flytt. Bor i en bostadsrätt.

• Gilla
Gurraaan
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Luminara skrev:
Hm, jag måste alltså åtgärda det innan flytt. Bor i en bostadsrätt.
Behöver och behöver, det väljer du själv som bostadrättsinnehavare.

Vanligen ser det ut så där i äldre bostadsrätter, det var standard till nyligen och gamla regler gäller inte retroaktivt.

Ska du ändå sälja är det väl enklast att låta nästa bostadrättsinnehavare lösa det när de flyttar in och ändå renoverar.

L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Behöver och behöver, det väljer du själv som bostadrättsinnehavare.

Vanligen ser det ut så där i äldre bostadsrätter, det var standard till nyligen och gamla regler gäller inte retroaktivt.

Tyvärr så måste vi göra det enligt HSBs förvaltare och besiktningsprotokoll och sen skicka in bilder på att det är gjort… När jag flyttade in för tio år sedan och köket gjorts om av tidigare ägare gick det igenom, men det var väl andra regler då…

Ska du ändå sälja är det väl enklast att låta nästa bostadrättsinnehavare lösa det när de flyttar in och ändå renoverar.

Claes Sörmland
  • Gilla
Luminara
  • Laddar…
L
Säker vatten skriver i sin skrift Byggtekniska förutsättningar (2021):

"Underlag ska ha uppvikta kanter på tre sidor och medge att läckande vatten snabbt blir synligt. Underlaget ska ha en storlek så att fogar, inkopplingar och vattenlås ligger helt innanför underlagets yta."

[länk]
Kan man göra så här?
Silikonfogning runt rör och längs vägghörn i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, det är så man gör. Men det är näst intill omöjligt att få till i ett gammalt skåp med sneda rör och kablar åt olika håll.

Jag skulle inte ha gjort nånting. Det lär väl knappast påverka värdet på lägenheten ändå?

• Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
L
useless useless skrev:
Ja, det är så man gör. Men det är näst intill omöjligt att få till i ett gammalt skåp med sneda rör och kablar åt olika håll.

Jag skulle inte ha gjort nånting. Det lär väl knappast påverka värdet på lägenheten ändå?
Jo, jag förstår att det blir knepigt. Men om det enligt förvaltaren måste åtgärdas så vet jag inte hur de ställer sig till att vi inte gör något åt det.

Claes Sörmland
L Luminara skrev:
Jo, jag förstår att det blir knepigt. Men om det enligt förvaltaren måste åtgärdas så vet jag inte hur de ställer sig till att vi inte gör något åt det.
En förvaltare är en vaktmästare som jobbar på uppdrag av föreningenen, en sån person kan tycka vad han vill men det ändrar inte på vilka skyldigheter och ansvar du har för bostadsrätten. Här är situationen solklar i bostadrättslagen, det är ditt kök och du är den som bestämmer över det. Inte förvaltaren. Det finns inget som förvaltaren ska "godkänna", det är hittepå. Han luras.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Luminara skrev:
Kan man göra så här?
[bild]
Ser hemmapulat ut och uppfyller inte kravet på uppvik i Säker Vatten. Två fel gör inte ett rätt.

L
En förvaltare är en vaktmästare som jobbar på uppdrag av föreningenen, en sån person kan tycka vad han vill men det ändrar inte på vilka skyldigheter och ansvar du har för bostadsrätten. Här är situationen solklar i bostadrättslagen, det är ditt kök och du är den som bestämmer över det. Inte förvaltaren. Det finns inget som förvaltaren ska "godkänna", det är hittepå. Han luras.
Okej, ja det var ju märkligt att hon kom med såna direktiv i så fall. Det är stor HSB-förening som verkligen borde veta hur lagen ser ut. Är ditt tips att jag bara ska låta det vara? Behöver jag kolla upp det vidare?

Claes Sörmland
L Luminara skrev:
Okej, ja det var ju märkligt att hon kom med såna direktiv i så fall. Det är stor HSB-förening som verkligen borde veta hur lagen ser ut. Är ditt tips att jag bara ska låta det vara? Behöver jag kolla upp det vidare?
Du har ju en juridisk relation med styrelsen, inte med förvaltaren så du kan ju ringa några av de som du har valt till styrelsen och fråga vad som har hänt här och varför hon agerar på detta olagliga sätt. Om styrelsen är den som är källan till olagligheterna så kan det vara värt att kontakta föreningens revisorer så får får se ta styrelsen i örat och se till att de följer bostadrättslagen.

Men så här god medlem är nog få som är. De flesta struntar nog bara i förvaltarens okunniga påstående och går vidare med livet och lägenhetsförsäljningen. Nästa bostadrättsinnehavare kan ta den diskussionen med styrelsen.

Ser hemmapulat ut och uppfyller inte kravet på uppvik i Säker Vatten. Två fel gör inte ett rätt.
På vilket sätt uppfylls inte kraven med plastskivan vi se på bild? Den ser ut som det kit som finns att köpa på Ikea.

tips till TS. IKEA säljer både plastunderlägget och en tillhörande superelastisk träningsteknik. Räkna med att det går åt mer än en rulle tejp, när det ser ut så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.