1 951 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Täta övergång från gängad koppling till klämringskoppling
Jag har en duschblandare med cc40mm utanpåliggande kopplingar R15 och ska sätta övergångar till klämmringskoppling. Vad ska jag täta med? Lin, gängtejp eller någon slags packning? Brukar alltid köra med lin och pasta men detta är kromade delar så det kanske är något annat som är att rekommendera så att det blir snyggare.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
En klämringskoppling ska aldrig ha lin/gängtejp/etc, utan det är konan som tätar, eventuellt kan man ha på lite pasta.
En rörgänga ska däremot tätas med lin&pasta / gängtejp / etc.
Jag kör uteslutande med lin& pasta även på kromade delar. Man tar så lite lin så att inget trycks bort när delarna skruvas ihop, utan allt hamnar i gängorna mellan delarna.
En rörgänga ska däremot tätas med lin&pasta / gängtejp / etc.
Jag kör uteslutande med lin& pasta även på kromade delar. Man tar så lite lin så att inget trycks bort när delarna skruvas ihop, utan allt hamnar i gängorna mellan delarna.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 476 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 476 inlägg
Din duschblandare är antagligen kopplad med halvkopplingar likt min bild.
Dessa tätar med en packning mot blandaren och med en klämring mot kopparröret. Demontera och kika hur dessa ser ut!
Dessa tätar med en packning mot blandaren och med en klämring mot kopparröret. Demontera och kika hur dessa ser ut!
Det är inga kopplingar på blandaren så jag får skaffa halvkopplingar.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 476 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 476 inlägg
”StödhylsaChrister G.V. skrev:
Stödhylsa rekommenderas av de flesta leverantörer vid mekaniska kopplingar när halvhårda kopparrör (R250) ska fogas. Kopplings- leverantörens instruktion ska följas.”
Ovanstående är saxat från sida 15,
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/mont_310_1752100_gruppfil.pdf
Alltså det går inte att säga att stödhylsa inte behövs till halvhårda kopparrör, utan det gäller att kolla vad tillverkare av kopparrören anger i sina montageanvisning.
Edit: Det gäller även att kolla vad tillverkaren av klämringskopplingen anger i sina montageanvisningar.
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur ska jag enklast få till en övergång från 20mm pex till 15mm koppar
Värme allmänt -
Hur får jag den här övergången från 32mm PEM till 12 mm vinkel?
Vatten & Avlopp -
Täta ytterport från 1700-talet
Byggnadsvård -
Övergång från infälld dosa till utanpåliggande dosa och perilexuttag till induktionshäll
El -
Hur täta övergång från smalt → brett avloppsrör
Vatten & Avlopp