Hej,

Vad är det bästa att göra. Har en sommarstuga och har lagt kanalplast på altanen med inglasning. Nu är det så att den takhöjden är högre än takrännan så kanalplasttaket ligger ovan plåttaket.
Det fungerar och regnet hamnar i takrännan, men man får ofta barr och annat skit mellan taken. Innan hade vi vanligt plasttak och då har man inte brytt sig så mycket, men nu skulle jag vilja överlappa med ngt.

Kan ju inte poppnita i plåten. Är det bäst att lägga ngn papp och klistra fast det på plåttaket så att det får ligga över plasten bara? Minst åverkan och lätt att byta eller finns det andra smarta sätt här?

• Gilla
Ibanez_patrik och 1 till
  • Laddar…
L
Finns nog inget att föreslå , ska det vara någon nytta med det , så ska kanaltaket ligga under plåten för att få det bra , att försöka limma eller på annat sätt täta mellan de båda är nog ingen lätt sak , svårt att få det att sitta in i framtiden , kanske ni får leva med det

Problemet är att takhöjden är för liten och då måste man lyfta plåttaket minst 50cm som inte är tänkbart utan att bygga om takstolar mm.

Ett annat alternativ är att bygga upp bara plåttaket med en annan vinkel , men det kommer inte heller bli optimalt.

Bör finnas sätt att få till detta utan att påverka så mkt som man tätar vid skorstenar eller andra uppstick?

Vårt kanalplasttak ligger i samma höjd som råsponten på taket, takfotsplåten är uppvikt och ligger ovanpå kanalplasten.
Den skarven har jag tätat med Epdm-dammduk
och isovers butylband, har legat några år nu och känns som det kommer hålla bra.
Svårt att se framför mig hur ditt problem ser ut, har du ingen bild?

Har denna bild när det nya taket ligger på plats. Innan var det vanligt plasttak. Konstruktionen fungerade bättre då eftersom det plasttaket passade i vågdalar och vågtoppar. Sitter även takränna under.
Jag vet att bästa lösningen vore att slita upp plåten och lägga den över, men den tiden finns inte idag. Vad jag vill göra är att få det mest skyddat från barr och löv.

Nytt tak med svarta plåtsegment och klart plasttak bredvid, med takränna och synligt lövavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har tätat mellan vårt kanalplasttak och vår takfotsplåt, vi har betydligt bättre
förutsättningar än du har att få det tätt, men utmaningen för oss var att vi har ett låglutande tak, 4 grader och vi ville få det absolut tätt.
Jag använde epdm dammduk, håller en evighet i utomhusmiljö, och Isovers butylband, fäster väldigt bra på alla ytor även gummiduken.
Har hållit tätt ett par år nu, men brukar kolla till det före vintern.
https://www.hornbach.se/shop/HOZELOCK-Dammduk-0-75mm-EPDM-rle-20X6-0/7470381/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/ISOVER-Butylband/5522155/artikel-detaljer.html

Hej!
Har du fler bilder på hur du fäst plasttaket under plåttaket?

mvh

Z ZeroX66 skrev:
Har denna bild när det nya taket ligger på plats. Innan var det vanligt plasttak. Konstruktionen fungerade bättre då eftersom det plasttaket passade i vågdalar och vågtoppar. Sitter även takränna under.
Jag vet att bästa lösningen vore att slita upp plåten och lägga den över, men den tiden finns inte idag. Vad jag vill göra är att få det mest skyddat från barr och löv.

[bild]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.