Jag har en gammal vacker badkarsblandare på vilken vreden läcker när man öppnar dem. De läcker där själva staget går in i fästet.

Går det att täta det där på något sätt, eller måste jag byta till nytillverkade vred?

• Gammal kromad badkarsblandare med läckande vred markerat med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några tips/förslag?

Jag igen, hade gärna sluppit att köpa nya ventilöverstycken om jag kan. Är det här svarta någon slags packning/tätningsring som går att byta? Vad heter en sån isåfall?

• Kran med markerad tätning eller packning vid anslutningen, fråga om bytesmöjlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Jag hade samma problem och gav upp och köpte ventilöverstycken.

Men jag lyckades faktiskt få det tätt på samma ställe med hjälp av armatursilikonfett hos grannen. Verkar fungera för hon har inte klagat på att det droppar på ett år eller så. Jag skruvade ur ventilöverstycket och applicerade rikligt med silikonfettet ungefär där du har ringat in med röd ring.

Aha, okej. Ska testa! Tack.

MikaelRav MikaelRav skrev:
Aha, okej. Ska testa! Tack.
Gick det bra att täta med silikonfett? Jag funderar över samma sak. Varför byta hela när det är problem med tätningen. Inte en likadan kran, visserligen, utan en något yngre, men samma slags problem.

M Metafor skrev:
Gick det bra att täta med silikonfett? Jag funderar över samma sak. Varför byta hela när det är problem med tätningen. Inte en likadan kran, visserligen, utan en något yngre, men samma slags problem.
Jag köpte på Clas Ohlson men testade aldrig. Lyckades hitta ett par begagnade vred i fint skick som inte läcker istället.

MikaelRav MikaelRav skrev:
Jag köpte på Clas Ohlson men testade aldrig. Lyckades hitta ett par begagnade vred i fint skick som inte läcker istället.
Aha. Tack för snabbt svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.