165 läst · 2 svar
165 läst
2 svar
Täta hål för jordvärme
Huset är byggt 67 och har jordvärme sedan 80-talet. Rör/slang ligger på 0,9 meters djup vilket innebär att in-/utgång är under jord i källaren. Vid regn kommer inget vatten in, däremot när snön töar blir marken mättad och då letar sig lite vatten in där rören går in och ut genom grunden. Vet att man inte bygger så här idag, men gjorde dessvärre så då. Inga anslag till fukt i källaren eller grunden/vägg. Vid vårens altanbygge tänker jag mig gräva ner och täta vid rören och undrar således om någon har tips på lämplig tätning. Obs vill täta utifrån för att får det ordentligt tätt.
Om du ändå tänker gräva ner så kanske det kan vara bra att lägga Isodrän/Pordrän mot väggen ovanför, nedanför och bredvid hålet för att vatten inte ska kunna tränga in mot väggen. Installera med plastkant som vanligt så vatten från markytan leds ut från väggen och ha markduk mellan jord och dräneringsskivan.
Om du sen fyller hålen runt rören med fogskum så ser jag ingen risk för inträngande vatten.
Vi har det så här och jag har aldrig sett vatten på insidan av vår källarvägg vid inkommande rör från bergvärmen.
Om du sen fyller hålen runt rören med fogskum så ser jag ingen risk för inträngande vatten.
Vi har det så här och jag har aldrig sett vatten på insidan av vår källarvägg vid inkommande rör från bergvärmen.
Tack för din input! Detta ska vi kolla mer på.T Testarn skrev:Om du ändå tänker gräva ner så kanske det kan vara bra att lägga Isodrän/Pordrän mot väggen ovanför, nedanför och bredvid hålet för att vatten inte ska kunna tränga in mot väggen. Installera med plastkant som vanligt så vatten från markytan leds ut från väggen och ha markduk mellan jord och dräneringsskivan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Hur har ni installerat en bygel till er diskmaskin?
Byggmaterial & Byggteknik -
Mörkt virke
Byggställningsrör (typ Burton) som stolpe till en utkraga trall
Ångbroms i gammal stuga?
Skjutdörrskarm (pocketkarm) - vilken bredd?
Byggmaterial & Byggteknik