För några veckor sen monterade jag bort ett stort platsbyggt skafferi i min lägenhet och i anslutning till den satt en vad jag antar är en eternitkanal. Jag vill bara plugga igen den här ventilationen med nån form av plankbit/ventilationsslut eller vad man nu kan tänka sig funkar. Det som satt innan var ena sidan av skafferiet då som nu är borttaget.

Som ni ser på bilderna så är slutet av kanalen liksom ojämn av massa jävla bös och skit som jag inte vet riktigt vad det är. Hantverkaren som tog bort skafferiet erbjöd sig att sticksåga bort skiten som sticker ut men jag tyckte det kändes rimlgiare att vänta så det inte är massa asbest eller skit i. Det är alltså för ojämt för att bara kunna dunka på nåt slutled på kanalen.

Så vad har jag för alternativ här? De alternativ jag har kommit på är följande:

1. Hyra in en sån firma som kan komma och kontrollera. Det dom gör då är väl att ta bort en liten bit å skicka på analys.

2. Ta bort en liten bit av det där som sitter i hörnorna och skicka på analys själv. Sen baserat på resultatet agera efter det. Vad jag förstår ska det inte vara någon fara att ta bort en liten testbit? Isåfall vad av själva böset ska man ta bort och skicka på analys?

3. Fylla i kanterna med typ byggskum och sen efter det på något sätt sätta på en träskiva. Vet inte riktigt hur/om det går att göra snyggt! (Det här var byggubben som var här som föreslog att det kanske kunde funka).

Vill egentligen röra det så lite som möjligt och bara få igen kanalen på nåt säkert och vettigt sätt. Och helst undvika att det ska bli helt orimligt jävla dyrt och folk med rymddräkter ska behöva klampa in!

Kan också tillägga att jag i stort sätt kan ingenting om renovering i övrigt! Sista bilden är som jag löst det nu temporärt. Det är en plankbit jag har "tätat" med gaffatejp! 😬

• En del av en vägg och tak med en oregelbunden öppning där en eternitkanal sticker ut, omgivet av skräp och ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en ventilerad kanalieöppning i väggen, fylld med ojämnt material och skräp, kvarvarande efter borttagning av ett skafferi.
    Skapa konto
  • Närbild på en ojämn ventilationskanal med smuts och skräp vid kanten av en vägg i en lägenhet.
    Skapa konto
  • Ojämt slut på en ventilationskanal i väggen, fylld med skräp och materialrester.
    Skapa konto
  • Ventilationsöppning täckt med en plankbit och gaffatejp i hörnet av ett rum.
    Skapa konto
Hej!
Jag skulle säga att den där ventilationskanalen ingår i ovk kontrollen och därför får du inte röra den utan styrelsens medgivande.

Att plugga en ventilationskanal i ett självdragshus är bara dumt tyvärr.

Q Qaniel skrev:
Hej!
Jag skulle säga att den där ventilationskanalen ingår i ovk kontrollen och därför får du inte röra den utan styrelsens medgivande.

Att plugga en ventilationskanal i ett självdragshus är bara dumt tyvärr.
Okej alltså den har varit helt igentäckt sen jag flyttade in (bostadsrätt). Så varför skulle jag inte få täcka igen den som den var igentäckt innan?

BirgitS
Skafferiventilationen brukar inte ingå i husets ventilation. Den är till för att kyla skafferiet men sen ska skafferidörren vara tät för att hålla kvar kylan och därmed kommer inte luften ut i rummet mer än när man öppnar dörren.

Böset är väl någon sorts isolering skulle jag tro.

Du kan själv ta loss en bit och skicka in på asbestanalys, försök att få med hela lagret från den vita ytan och ända in. Se till att ha halvmask med filter som är lämpligt för asbest (kan du ha nytta av vid fler tillfällen framöver). Försök att täcka med plast på ett sånt sätt att eventuellt asbestdamm inte sprids så mycket i rummet. Asbest är inte jättefarligt när det gäller någon enstaka extra exponering (det finns asbest i utomhusluft).

Du kan också höra med grannar och styrelsen om någon annan vet vad kanalen består av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.