214 läst · 3 svar
214 läst
3 svar
Täta fönster? Hur göra?
Bor i hus från slutet av 1800-talet.
På nedervåningen finns endast tvåglasfönster från 70-talet.
På övervåningen gamla tidens fönster med innerbågar som man tar ur på sommaren och sätter i, lägger vadd mellan innan-/ytterbåge och tätar sen innerbågen genom att klistra fast pappersremsor, inför höst/vinter.
På övervåningen finns förutom dessa gamla tidens fönster två fönster liknande de på nedervåningen, alltså tvåglasfönster från 70-talet. I två av sovrummen.
Mitt hus är byggt enligt självdragsprincipen.
Ventilationskanaler i två murstockar.
Torpargrund.
Jag har installerat jordvärme och är dålig på att elda i kaminerna.
Har en Pax-fläkt på toa nere och i badrum uppe.
Har inga tilluftsventiler under fönster.
Nu till min fråga:
Är det OK att täta mina 70-talsfönster med tätningslister? Och altandörr/ytterdörr på nedervåningen? Eller förstör jag hela självdragsfunktionen?
De äldre fönstrens innerbågar på övervåningen kommer jag täta genom att klistra pappersremsor.
Särskilt i sovrummet uppe får jag in fuktig luft mellan glasrutorna, vilket skapar kondens. När jag provade täta med tätningslister försvann detta problem.
Vill ju spara på elräkningen genom att täta fönster/dörrar och minska att det drar kallt, men är rädd att hela huset då skulle bli för tätt?
Tacksam för goda råd!
På nedervåningen finns endast tvåglasfönster från 70-talet.
På övervåningen gamla tidens fönster med innerbågar som man tar ur på sommaren och sätter i, lägger vadd mellan innan-/ytterbåge och tätar sen innerbågen genom att klistra fast pappersremsor, inför höst/vinter.
På övervåningen finns förutom dessa gamla tidens fönster två fönster liknande de på nedervåningen, alltså tvåglasfönster från 70-talet. I två av sovrummen.
Mitt hus är byggt enligt självdragsprincipen.
Ventilationskanaler i två murstockar.
Torpargrund.
Jag har installerat jordvärme och är dålig på att elda i kaminerna.
Har en Pax-fläkt på toa nere och i badrum uppe.
Har inga tilluftsventiler under fönster.
Nu till min fråga:
Är det OK att täta mina 70-talsfönster med tätningslister? Och altandörr/ytterdörr på nedervåningen? Eller förstör jag hela självdragsfunktionen?
De äldre fönstrens innerbågar på övervåningen kommer jag täta genom att klistra pappersremsor.
Särskilt i sovrummet uppe får jag in fuktig luft mellan glasrutorna, vilket skapar kondens. När jag provade täta med tätningslister försvann detta problem.
Vill ju spara på elräkningen genom att täta fönster/dörrar och minska att det drar kallt, men är rädd att hela huset då skulle bli för tätt?
Tacksam för goda råd!
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 987 inlägg
Det borde gå bra att sätta tätningslister på 70-talsfönstren, enligt min erfarenhet. Skulle du upptäcka att det blir för klent med tilluft när det inte drar genom fönsterspringorna längre, kan du alltid ta upp hål i några ytterväggar och sätta dit friskluftsventiler!
Tack snälla för dina synpunkter!SågspånPappspikEternit skrev:
Hur upptäcker jag om det blir för klent med tilluft?
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 987 inlägg
Har du ett fungerande förstärkt självdrag (som det heter när det finns frånluftsfläktar som hjälper till) kommer det att dras in tilluft där det är otätt, exempelvis genom fönster- eller dörrspringor. Tätar du till där, kommer det dras in luft på andra ställen, ibland där du minst anar. Sån ofrivillig tilluft kan inte kontrolleras alls, därför kan det vara bättre att sätta in rediga ventiler, som kan regleras.
Produkter som diskuteras i tråden