Visste inte ritkgit vilken avdelning jag skulle posta detta i. Hoppas det är rätt :)

I vilket fall, har en liten vattensamling i en bit berg på baksidan. Ett s.k. mygghål. Här jag därför planerat att anlägga en fiskdamm. Jag har murat en låg mur runt som skall hålla vattnet på plats. I denna mur har jag ett lager plast för tätning. Dessvärre läcker muren som ett soll ändå.

Min plan är nu då alltså att på något vänster täta muren från insidan, men med vad? Har funderat på allt från enkel klarlack till att glasfibra. Borde väl finnas något båt-kemikalie kanske? Sen är det ju bra om det inte är allt för giftigt då jag ju planerar ha fiskar i dammen.

Kom gärna med tips :)

Var det inte någon här på byggahus som använt denna för en utomhuspool?

Det där verkar ju helt perfekt!
Det var sparsamt med info på deras webbsida gällande åtgång etc. Blir helt enkelt en tur till biltema och försöka hitta lite mer info där.

Är det inte bättre att köpa en dammduk och lägga i dammen?
Jag är inte säker att Hidroflex är tillräckligt giftfritt, om du tänker ha växter och fiskar i dammen.

• Gilla
Servicegubben
  • Laddar…
Tittade på hidroflexen och den verkar ge någon slags grön yta. Transparant eller vitt eller så är väl att föredra. En duk har jag varit inne på, men vill helst inte täcka hela dammen (bottnen) då det är fint med berget under ytan. Det är bara den påbyggda muren jag vill täta - helst. Nån tjockare form av transparent klarlack eller liknande hade varit ultimat.

Muren är kanske totalt 3 meter lång och snittar väl en höjd på 30 cm. Det är alltså ingen pool vi snackar om :)

Putsa med 3-4 cm betong och se om du får det att hålla tätt med det.
Under tiden betongen härdar, får du nog ha någon pump, så det inte blir en massa vatten på bottnen. Några droppar vattenglas i betongblandningen och den blir vattentätt.

Redigerat:
Thomas alternativ är ju miljö- (fisk- och växt-) vänligt i vilket fall. Hittade en produkt som hette Drylok som ju verkar göra jobbet också.
Fanns bara i vitt om man inte vill ha mer än en liter. 315 kr tror jag priset var. Någon som testat detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.