Hej!

Det började med ett stopp jag ej fick bort själv. Firma kom och spolade men efter 6 dagar återkom det. Ringde samma firma om det fanns någon form av garanti på spolningen. Då ville de komma ut och filma avloppen och om mina avlopp var dåliga så skulle det kosta mig minst 10000kr. Insåg här att denna spolnings firma dessvärre var skit.

Så jag ringde solnarelining som skickade mig en spolbil som dessutom filmade hela avloppet under spolning vilket den andra killen inte gjorde. Fick en riktigt seriöst intryck. Sedan kom de förbi och filmade och kartlade hela mitt gamla avlopp som är lite speciellt uppbyggt vilket de tyckte var intressant. De märks att dom gillar avlopp.

Fick en offert på ca 200 tusen. Saftigt men då relinar det alla rör och renoverar alla brunnar. Deras relining är dessutom rise certifierad för 50 år. Dom tar dessutom in bara eget folk som kan det dom gör och inga underentreprenörer. Jag vet hur illa det kan gå med underentreprenörer så även detta lät positivt. Kommer ta ca 5 dagar.

Huset är från 1947 så under filmningen så såg jag att det VERKLIGEN är dags, rötter, sprickor, ett par hål. Ja det ser rätt illa ut. Anledningen till relining är att hela källaren är inredd och vad värre är att jag kommer få gräva upp halva tomten och ta bort hela hustrappan och det kommer springa iväg något överjäkligt i både tid pengar om jag ska gå den vägen. Återställningen kommer bli brutal då det även kommer krävas asbestsanering då huset har sådana plattor lite överallt. För att inte tala om det ventilerade golvet i källaren.

Snackat med en gammal rörmokare jag känner och han sa att relining kommit långt men när det kom var det många golv han fick bila upp där reliningen fallerat men de senaste 15 åren har han bara hört gott och är faktiskt lite sugen själv och vill gärna komma över och kika om jag väljer att göra det.

MEN som precis med spolbilen så finns det lycksökare och mindre seriösa aktörer. Så vad har ni för erfarenhet från olika aktörer i sthlms området. Solna relning är dyra men har jag o andrasidan bara hört och gott och intrycket är på topp.

Betalar gärna lite extra om jag vet att det blir bra än att ta billigaste som havererar om 10 år.

MVH: Adam
 
Vag är kostar det att helt byta rören?

Förre ägaren bytte rören på 80talet fram till 1 meter över grunden i mitt tidigare hus från 1925. Jag bytte senare rören i bottenplattan ut till yttre källarvägg. Det var egentligen ännu inte problem med rören men eftersom hela källaren skulle klinkas var det lämpligt.

(Att köparen sedan spolade ner spenat i diskhon och fick stopp i originalröret källarvägg/gatan är en annan femma. Jag hade påpekat rörkonditionen i köpekontraktets bilaga.)

Även om relining är bättre idag tycker jag det låter väldigt dyrt. Sedan är frågan om hur länge TS tänker ha kvar huset.
 
yonna yonna skrev:
Vag är kostar det att helt byta rören?

Förre ägaren bytte rören på 80talet fram till 1 meter över grunden i mitt tidigare hus från 1925. Jag bytte senare rören i bottenplattan ut till yttre källarvägg. Det var egentligen ännu inte problem med rören men eftersom hela källaren skulle klinkas var det lämpligt.

(Att köparen sedan spolade ner spenat i diskhon och fick stopp i originalröret källarvägg/gatan är en annan femma. Jag hade påpekat rörkonditionen i köpekontraktets bilaga.)

Även om relining är bättre idag tycker jag det låter väldigt dyrt. Sedan är frågan om hur länge TS tänker ha kvar huset.
Att byta rören är såklart billigare, kostnaden kommer när jag ska återställa allting igen. Byta rören är nästan alltid billigare speciellt om man kan göra det själv. Hade jag haft en oinredd källare och enbart rören i huset behövts bytas hade det varit en annan femma, då kan ju de nya rören dessutom ligga blottade om man så vill. Hjälpt bland annat min bror med detta. Ett jävla jobb men hans källare var oinredd och hade egen grävmaskin då han jobbade med sådant förut.

Ingen vet hur länge man bor kvar i ett hus men planen är länge och dessutom kan detta öka värdet på huset tänker jag om de vet att avloppet är renoverat, 10-20 år hoppas jag på. Reliningen är av en typ som blir självbärande och motsvarar nästan riktiga plast rör.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
BirgitS
I den här BRF var det Röranalys som gjorde reliningen för 5-10 år sen och det pratades också om att det borde hålla i 50 år.
 
Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
I den här BRF var det Röranalys som gjorde reliningen för 5-10 år sen och det pratades också om att det borde hålla i 50 år.
Vad gjordes för arbeten på värme? vatten? tätskikt?

Att relining är ett alternativ har jag svårt att se då det oftast bara innefattar avloppet i en BRF.

Att kalla det för stambyte är lite magstarkt.

Tappvatten har man väl nästan helt slutat plasta numera.
Kemikalier var orsaken. Närmare bestämt Bisfenol A.

Redan 2014 flaggades det för varningar.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/varnar-for-relining-kan-bli-ekonomisk-kalldusch
 
Redigerat:
BirgitS
Krilleman Krilleman skrev:
Vad gjordes för arbeten på värme? vatten? tätskikt?

Att relining är ett alternativ har jag svårt att se då det oftast bara innefattar avloppet i en BRF.

Att kalla det för stambyte är lite magstarkt.

Tappvatten har man väl nästan helt slutat plasta numera.
Kemikalier var orsaken. Närmare bestämt Bisfenol A.

Redan 2014 flaggades det för varningar.
[länk]
Det gällde avlopp. Jag uppfattade att det som TS skrev om gällde just avlopp.

Jag kan inte hitta att någon har skrivit något om stambyte.
 
Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan inte hitta att någon har skrivit något om stambyte.
Nästan alla som utför relining kallar det för "stambyte".
 
Tappvattnet är bytt av förra ägaren där de gamla rören gått av i marken. Jag bytte de interna rören till koppar i huset.

Detta gäller alltså bara avlopp och det är relining och inget byte om jag var otydlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.