Har köpt
  • Beckers primex Trägrund Plus
  • Beckers Primex Grundolja
Planerar att Grundolja
  • Grundolja dörren på insida och utsida och kanter
  • Grundolja alla ändträn som är synliga
  • Eventuellt Grundolja panelen 20cm upp på sidorna (För eventuell snökontakt)
Sedan grundmåla
  • Allt synligt trä på utsidan
  • Alla ändträn
  • Alla delar jag oljat tidigare

Tänker jag rätt? Har jag köpt vettiga färger och olja?
Just nu blåser det väldigt, ca 10m/s. Går det bra att grunda ändå? 20C och molnigt. Slutmålningen tar vi senare när det är vindstilla.

Obehandlad trädörr på nytt utehus, omgivet av trädgård och byggmaterial, väntar på oljebehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vanligtvis grundoljar man bara särskilt utsatta delar skarvar, ändträ, alltså inte mitt på panelen, så grundolja dom delarna, sen grundar du noga med grundfärgen, försök följa rekommendation för mängden, sen slutstryker du 2 gånger med färdigfärgen.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Martin321 Martin321 skrev:
Vanligtvis grundoljar man bara särskilt utsatta delar skarvar, ändträ, alltså inte mitt på panelen, så grundolja dom delarna, sen grundar du noga med grundfärgen, försök följa rekommendation för mängden, sen slutstryker du 2 gånger med färdigfärgen.
På rekommendationen från tillverkaren stog det att jag skulle olja dörren för att den inte skulle riskera att svälla och sedan bli svår att öppna/stänga. Ska jag sedan grunda på det?
 
M maximm skrev:
På rekommendationen från tillverkaren stog det att jag skulle olja dörren för att den inte skulle riskera att svälla och sedan bli svår att öppna/stänga. Ska jag sedan grunda på det?
Var den rekommendationen för täckmålning eller för olja som slutprodukt?
 
Martin321 Martin321 skrev:
Var den rekommendationen för täckmålning eller för olja som slutprodukt?
Vi rekommenderar definitivt att du även behandlar dörrar och fönster med ett bra impregneringsmedel
och gör det både på in- och utsidan! Annars kan dörrar och fönster bli skeva.


Är det kanske något annat än den oljan jag köpt de menar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.