Den dimbara ledspot-belysningen i badrummet har slutat att fungera för ett tag sedan. Det lät nästan som att det small till från strömbrytaren när det hände. Vad är tänkbara fel, och hur felsöker jag?

• Inbyggd dimbar LED-spot i ett badrumstak med ett runt, vitt hölje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dimbara LED-spotbelysningen i ett badrumstak, eventuellt defekt.
    Skapa konto
  • Elektrisk installation i taket med dimmer och exponerade kablar.
    Skapa konto
  • LED-transformator LCC9 med anslutna kablar, specificerad för dimbara LED-spots i byggprojekt, visar elektriska specifikationer och anslutningar.
    Skapa konto
  • Etikett på LED-transformator med specifikationer: mA, LED-typ och antal LEDs. Används i felsökning av badrumsbelysning. Flera certifieringssymboler synliga.
    Skapa konto
  • En vit strömbrytare med dimmer och vred från Devi, monterad på en vägg. Dimmern har markeringar från 0 till 6.
    Skapa konto
K LK81 skrev:
Den dimbara ledspot-belysningen i badrummet har slutat att fungera för ett tag sedan. Det lät nästan som att det small till från strömbrytaren när det hände. Vad är tänkbara fel, och hur felsöker jag?
Det troligaste är väl att trafon gick (om flera spottar slutade funka direkt)

Du kan ju mäta utspänningen, kan vara lite klurigt med en vanlig multimeter om det är en modulerad signal, men den bör inte vara för låg iaf. Det står ju 6 - 24 VDC (inställt läge verkar vara 24 VDC enligt DIP-switcahrna just nu) - så med likström bör du få ut i närheten av det iaf vid odimmat läge.

Nej jag tolkar att den är inställd för 350mA. Den 4e switchen skall vara i ON läöge som den är nu, ifall fler drivers är inkopplade i master slave. Om detta är den enda drivern så står switch 4 troligen fel. Men det borde inte skada.

Som sagt troligen har drivern gått sönder.

H hempularen skrev:
Nej jag tolkar att den är inställd för 350mA. Den 4e switchen skall vara i ON läöge som den är nu, ifall fler drivers är inkopplade i master slave. Om detta är den enda drivern så står switch 4 troligen fel. Men det borde inte skada.

Som sagt troligen har drivern gått sönder.
Det beror iofs på vad som är vad: Är upp eller ned "on" ? :)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.