3 763 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
Tänger
Medlem
· Västerbottens län
· 61 inlägg
Sitter och tittar på att införskaffa tänger för framtiden och husköp.
Behöver tips på bra och prisvärda tänger. Är inte så sugen på att köpa det billigaste men kanske inte heller tänger för 400 kr st till ex. Lägger gärna pengar på bra prylar då dom förhoppningsvis ska komma till bra användning.
Alla tips tas tacksamt emot.
Behöver tips på bra och prisvärda tänger. Är inte så sugen på att köpa det billigaste men kanske inte heller tänger för 400 kr st till ex. Lägger gärna pengar på bra prylar då dom förhoppningsvis ska komma till bra användning.
Alla tips tas tacksamt emot.
Använder man inte tängerna varje dag så kanske det är onödigt att köpa Knipex?
Kika på Clas Ohlson och deras tänger från Cocraft, kanske skulle vara något?
Vad är det för tänger du skall köpa?
Kika på Clas Ohlson och deras tänger från Cocraft, kanske skulle vara något?
Vad är det för tänger du skall köpa?
Medlem
· Västerbottens län
· 61 inlägg
Har tänkt mig sidavbitare,polygrip,näbbtänger rak och böjd,hovtång. Blir säkert flera än dessa.
Produkter som diskuteras: "sidavbitare"
Sidavbitare
Sidavbitare, även kända som diagonalavbitare, är ett typ av handverktyg som främst används för att klippa tråd och små stångmaterial. Dessa verktyg har två motsatt sittande blad som skär mot varandra på en diagonal, vilket gör dem
Läs mer
Jag bytte under kanske två års tid ut alla mina gamla skräptänger mot knipex. Tradera, blocket, ebay, classerea osv gjorde att dessa kunde köpas oftast för en bra bit under halva priset. Har du inget akut behov så börja spana.
Tänk åxå på att många tänger behöver du fler av.
Min absoluta favorittång är en liten15cm knipex polygrip, den ligger alltid i fickan på snickarbrallorna och är helt oumbärlig för massa småpill.
Tänk åxå på att många tänger behöver du fler av.
Min absoluta favorittång är en liten15cm knipex polygrip, den ligger alltid i fickan på snickarbrallorna och är helt oumbärlig för massa småpill.
Knipex har några paket med tre tänger i (tex polygrip, kraftavbitare, kombinationstång) som inte är särskilt dyra.
Det kan vara en bra början.
http://www.shop-seltmann.de/knipex-kraft-paket-002010-artikel-1214-0-153.aspx
eller
http://www.shop-seltmann.de/knipex-montage-paket-002011-artikel-1215-0-153.aspx
Det kan vara en bra början.
http://www.shop-seltmann.de/knipex-kraft-paket-002010-artikel-1214-0-153.aspx
eller
http://www.shop-seltmann.de/knipex-montage-paket-002011-artikel-1215-0-153.aspx
Om man inte använder tängerna allt för mycket, kan man skaffa sig ett basförråd av tänger på Biltema, men det gäller bara de tänger som har tio års garanti.
Visst handtagen är lite kantigare och själva tången är lite större. Men man kommer väldigt snabbt upp i ett hyggligt basutbud, som senare kan uppgraderas.
Se till att köpa en "dyr" tång som är likadan som den billiga Biltema, så du får något att jämföra med.
Visst handtagen är lite kantigare och själva tången är lite större. Men man kommer väldigt snabbt upp i ett hyggligt basutbud, som senare kan uppgraderas.
Se till att köpa en "dyr" tång som är likadan som den billiga Biltema, så du får något att jämföra med.
Som några tidigare föreslagit så tycker även jag att du absolut ska köpa Knipex.Dessa är i mitt tycke oerhört prisvärda.Köp riktiga verktyg så har du dom i många år o du tycker det är trevligt att arbeta med dom.Det är STOR skillnad på tänger o tänger....
Har själv ett par knipex, men en hel del blandat, bl.a en äldra bacho plygripi som är helt underbar. Provat lite blandat från Bacho, knipex, AmPro, Biltema, Classe's etc. Knipex är bra, men ett par andra har också varit helt ok, framförallt ett par Bacho och i förhållande til priset även AmPro's från Swedol. De tänger jag använder absolut mest har jag Knipex/Bacho men i övrigt är det lite blandat och det duger gått tycker jag.
Vilken prisklass man väljer beror väl lite på hur man ska använda dom också, använder man dom till det dom är gjorda för så kan ju en dyr vara en god investering som håller länge.
Jag själv köper billiga tänger pga jag inte är så snäll mot dom, igår rörde jag färg med min polygrip t.ex.
Jag själv köper billiga tänger pga jag inte är så snäll mot dom, igår rörde jag färg med min polygrip t.ex.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer