Hej, jag har sökt och läst trådar men antingen är jag dålig på att hitta eller så finns det inte.
Jag har en hall med en taklampa och så har jag en lampa på utsidan av ytterdörren. Jag vill kunna tända och släcka dessa oberoende av varandra från två olika brytare. En brytare sitter innanför ytterdörren, den andra sitter där man lämnar hallen.
Dubbeltrapp är förmodligen det jag ska använda, men hur ska jag koppla dem? Jag har redan köpt elko plus dubbeltrappar men sen tar det stopp vid inkopplingen. Nån som kan rita en bild så en treåring förstår alt. förklara för densamma treåring? =)

Okej tack, så två faser till varje brytare och fyra tändtrådar till varje brytare? (det blir som ritningen säger, fast dubbelt)

Fasen behöver du inte dra dubbel, det räcker med en fasledare som du byglar mellan de två L'en på den ena brytaren.

Sen kan du köra med sparkoppling (snålvarianten enligt PDFen) så sparar du in en tråd på det också.

VikHe skrev:
Fasen behöver du inte dra dubbel, det räcker med en fasledare som du byglar mellan de två L'en på den ena brytaren.

Sen kan du köra med sparkoppling (snålvarianten enligt PDFen) så sparar du in en tråd på det också.
Ok, men man måste bygla på båda brytarna?

Ja, fasen byglar du på båda brytarna när du kör sparkoppling.

Kvar har du 2 st mellantrådar (går direkt mellan brytarna) samt 2 st tändtrådar (går också mellan brytarna, men även till respektive lampa via kopplingsdosa)

Så för att vara övertydlig mot mig själv:
En fas ner varje brytare. Två trådar som förbinder de två dubbelbrytarna. En tändtråd till hallampan och en tändtråd till ytterbelysningen från varje dubbelbrytare. Samt nolla till ytterbelysningen (hallampan sitter över kopplingspunkten i rummet så där finns redan nolla).

Det låter helt korrekt!

Är du osäker kan du ju rita upp en skiss exakt hur du tänkt också, så kan vi granska och godkänna :)

Okej tack, jag tror inte en treåring förstår och knappt jag heller men jag ska göra ett försök med er info! Håll tummarna! Jag har förresten vägguttag under varje brytare, kan man sno fas från brytarna?

Sitter det ett vägguttag under en brytare så är det mycket vanligt att det är vidarekopplat från strömbrytaren.

Enda sättet också skulle jag vilja påstå, man drar normalt sett aldrig mer än en fasledare per rör.

Mikael_L
Släng upp en bild på brytarna!
Och gärna en som visar vilka kablar som finns i dosorna.

Avemo skrev:
Sitter det ett vägguttag under en brytare så är det mycket vanligt att det är vidarekopplat från strömbrytaren.
Ok perfekt!

Nu ska jag röra till i grytan! Eftersom jag inte får in alla kablar jag behöver i ett 16 rör så får det bli att jag inte kommer kunna tända ytterlampan från båda brytarna utan bara den närmast dörren. Hallampan behöver dock köras på trapp, men då kör man väl med en dubbeltrapp för inner/ytterbelysning och en enkeltrapp för innerbelysning i andra ändan av rummet?
Sedan ska det bli spottar där uppe och då ska de kopplas med separat dimmer enligt följande:
Kopplingsschema spottarna.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur får man ihop det med trappgrejerna? :/

Mikael_L
I din skiss saknas det flera tåtar. Var den bara skissartad?

Men obruten fas till ena brytaren, tändtråd från den andra. Nolla till lampor/trafo.

Eller kanske ännu hellre en sparkoppling då du har trångt.

Mikael_L skrev:
Släng upp en bild på brytarna!
Och gärna en som visar vilka kablar som finns i dosorna.
Jag har ingen lös dubbeltrapp som jag kan visa med, de den sitter monterad på ett annat ställe som också ska kopplas in på samma sätt som detta. Nämligen trappspottar med dimmer med tändning på under/övervåning.
Såhär ser det ut i dosorna nu. Ena dosan har fas, orange tändtråd, vit tändtråd, orange förbindelsetråd för trapp, fas för eluttaget nedanför.
Den andra har fas, orange tändtråd, orange förbindelsetråd för trapp, resten är för eluttaget nedanför.
20140907_180447.jpg
Skapa konto
20140907_180457.jpg
Skapa konto
dubbeltrapp.gif
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.