Hej. Har precis renoverat tvättstugan och fick en idé med överblivna täcksidor.
Funderar på att bygga en liten låda att ställa på värmepumpen för att dölja rören och få det lite snyggare. Tänker att jag sätter ihop två täcksidor med en regel bara och ställer på det uppe direkt på pumpen. På så sätt är det ju bara att lyfta av den om man behöver göra något med rören.

Min fundering är väl egentligen dels om pumpen behöver ventilation och att det är en dålig idé att klä in den och om pumpen kan ta skada om jag ställer några täcksidor på den. Det kommer väl gissningsvis väga runt 5kg.

Vet att ivt säljer någon överdel i plåt för hutlösa priser så tänker att det ändå finna en tanke på att kunna täcka rören?

Tänkte också lämna nån cm i överkant så den får lite ventilation.

• Värmepump i tvättstuga med synliga silverfärgade rör ovanpå, omgiven av vita väggar och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump i tvättstuga med isolerade rör ovanpå, diskussion om att dölja rören med täcksidor och behovet av ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga problem skulle jag tro.
När vi köpte huset 2012 hade tidigare ägaren snickrat en liten ram upptill och även satt taklist mm. Det var inte så smart gjort för den va tvungen att tas ner för att kunna lossa övre luckan för att komma åt att byta filtrena.

Men din idé är bättre! Låt "skyddet" stå uppe på pumpen och sätt ljudisolering på insidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.