Har ni något bra tips på någon form av "täckskiva" man kan ha ovanför väggskåpen och upp mot taket? Hade en tanke om att använda en sockel likt den man har under bänkskåpen men eftersom den bara är 16 cm och mitt mellanrum mellan tak och väggskåp är ca 17cm så fungerar det inte. Tack vare biltemas vattenpass så ligger överskåpen inte helt i linje heller utan de går från 17-18 centimers mellanrum, fast det är bara ett roligt problem jag får närs det blir dags till att såga det så allt ser rakt ut.

Men har ni några bra tips på något man kan sätta upp där? Första tanken var att kakla där och skita i att ha någon täckskiva mellan väggskåp och tak. Men när man "testade" att kakla där kom jag underfund med att det inte skulle vara ett roligt utrymme att kakla. Sedan har jag också en liten skada vid taket som jag inte vill att folk ska se heller.

Ska du ha någon taklist? Den skulle kunna dölja lite, om det inte blir perfekt. Väljer du en bred kanske den tom klarar 2 cm... :)

Just samma täcksida som du har på skåpen funkar ju?? De kan du såga till som du vill.

MalinW skrev:
Ska du ha någon taklist? Den skulle kunna dölja lite, om det inte blir perfekt. Väljer du en bred kanske den tom klarar 2 cm... :)

Du är inte dum du:) Jag hade helt glömt bort att taklisten kommer till där, så det fungerar. Har också tänkt mig en relativt bred taklist med tanke på att jag inte varit super noga i mötet mellan väggen och taket då jag målat.

fresve skrev:
Just samma täcksida som du har på skåpen funkar ju?? De kan du såga till som du vill.

Jo, det har du rätt i. Men tror nog jag kör på alternativet med den listen under skåpen så slipper jag att såga:)

Har du funderat på hur du ska fästa skivan. Du behöver en regel i taket förstås, om du inte kan göra så här:

Jag har fått en drös med justerbara ben över från IKEA-köket. Dom fäster jag i taket, sen använder jag deras sockel alt. täcksidor och klämmer fast, precis som man gör med golvsocklar. Då krävs det förstås precision vid sågningen.

Ett problem med att använda taklist är att regeln brukar bli liten o klen vilket gör att det kan bli jobbigt att spika dit listen. En erfarenhet jag gjort iaf från garderobsinklädnad i tidigare hus.

Hursomhelst, lycka till med jobbet

Kjell G

Jag ska precis fixa dom i mitt nya kök, gör likadant om sist = drar upp en regel i taket, färdigsågar (på Bauhaus) mdf o skruvar upp. Spacklar över skruvarna o målar vitt

Tackar för tipsen!

Jag tror nog att jag kör med varianten att sätta upp en regel i taket och en på väggskåpet. Sedan tar jag nog bara och limmar fast täckskivan där. Sen blir det givetvis dags för att sätta dit en taklist efter det med...

• Gilla
kpgl
  • Laddar…
Anledningen till att jag inte limmar/spikar/skruvar är att det ligger trafo ovanpå väggskåpen, då kan det vara smidigt att lätt lyfta undan täckskivor.

Kjell G

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.