Hej!

Jag bytte nyligen ut en gammal fläkt på vår toalett på övervåningen. När jag tog bort den gamla fläkten upptäckte jag att det är en glipa mellan ventilationsröret som går ut genom taket och innertaket. I den bifogade filen ser man spånet som ligger uppe på vinden. Det här betyder ju att när fläkten går kommer lite luft in på vinden. Eftersom det är en kallvind känns det inte optimalt att det kommer in fuktig inomhusluft på vinden.

Jag har försökt klura ut hur jag ska täppa igen det där hålet men kommer inte fram till något. Kanske någon slags gummi som jag kan limma över? Är det någon som har tips?

• Glipa i ventilationsrör genom innertak med isoleringsmaterial synligt runt röret. Röd cirkel markerar utrymmet där luft kan läcka in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullet
Skulle du kunna få dit typ en sån här (du fär välja den storlek som passar ditt rör)?

Inloppsrör till ventilationsrör i metall med gummitätning, för att ansluta ventilationssystem och möjliggöra isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då borde du kunna peta in lite isolering av lämpligt material i springan för att täta, och luften från fläkten hamnar i röret.

ullet ullet skrev:
Skulle du kunna få dit typ en sån här (du fär välja den storlek som passar ditt rör)?

[bild]
Då borde du kunna peta in lite isolering av lämpligt material i springan för att täta, och luften från fläkten hamnar i röret.
Ja precis det där vore ju superbra! Vad heter en sån?

ullet
Demner Demner skrev:
Ja precis det där vore ju superbra! Vad heter en sån?
Avstick eller stos brukar dom ofta kallas.

• Gilla
Demner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.