Husägare
· Västerbottens län
· 777 inlägg
Hej!
Vi håller på att bygga en enkel friggebod men funderar på hur vi ska täcka för sockeln så att det inte sticker fram trä längst ner? Finns det något billigt alternativ?
Vi håller på att bygga en enkel friggebod men funderar på hur vi ska täcka för sockeln så att det inte sticker fram trä längst ner? Finns det något billigt alternativ?
Husägare
· Västerbottens län
· 777 inlägg
Husägare
· Västerbottens län
· 777 inlägg
Husägare
· Södermanland
· 123 inlägg
Syllpappens funktion är att hindra att fukt vandrar upp i syllen via grund (plintarna i ditt fall).
Blir väldigt märkligt att klä den med det.
Normalt går panel över syllen men det ser nästan ut som att panelen livar med den, så då blir det knepigare. Hade du haft spikreglar hade jag personligen tyckt att det skulle se ok ut med en "offerbräda", men jag skulle inte sätta den dikt med syllen.
Om det är så att den livar med panelen kan man ju säga att du har gjort en offerbräda av syllen.
Om du ändå vill göra något med den så återstår egentligen bara att måla den, men vänta ett år med det om den är impregnerad (vilket den ser ut att vara), men bäst är nog att lämna den som den är om du inte vill bygga om. Om du sätter dit något på den vill jag påstå att det bara skapar möjlighet att för fukt att samlas där.
Normalt går panel över syllen men det ser nästan ut som att panelen livar med den, så då blir det knepigare. Hade du haft spikreglar hade jag personligen tyckt att det skulle se ok ut med en "offerbräda", men jag skulle inte sätta den dikt med syllen.
Om det är så att den livar med panelen kan man ju säga att du har gjort en offerbräda av syllen.
Om du ändå vill göra något med den så återstår egentligen bara att måla den, men vänta ett år med det om den är impregnerad (vilket den ser ut att vara), men bäst är nog att lämna den som den är om du inte vill bygga om. Om du sätter dit något på den vill jag påstå att det bara skapar möjlighet att för fukt att samlas där.
Husägare
· Västerbottens län
· 777 inlägg
panelen går ner en bit över syllen, minst 10 cm. Den är inte impregnerad.TheOddOne2 skrev:Syllpappens funktion är att hindra att fukt vandrar upp i syllen via grund (plintarna i ditt fall).
men okej, då blir det kanske att måla den då.
Husägare
· Södermanland
· 123 inlägg
Ok, om panelen går utanför så är ju, som nämnt, att fortsätta med den ett alternativ. Vill du gärna ha något annat avslut men ändå enkelt/billigt kan du sätta droppbleck (tänk igenom hörnen) och en offerbräda. Sen är väl inget av alternativen optimalt, det beror hur rädd man är om friggeboden.
Husägare
· Västerbottens län
· 777 inlägg
vad skulle man ha gjort annars om man är rädd om friggeboden?TheOddOne2 skrev:
Husägare
· Södermanland
· 123 inlägg
Spikläkt. Men det är vanligt att man sätter panel direkt mot stomme/syll på friggebodar
Medlem
· västra götaland
· 187 inlägg
Sätt en plywoodremsa som målas i valfri färg. Se till att den inte är tjockare än att du får den under ”läppen” på nedersta panelbrädan.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 984 inlägg
Det är väldigt enkelt att sätta en remsa aluzink som täcker syll och några cm nedanför övre delen av plinten, för en friggebod får du det för hundralappar om du går in till en liten plåtslagare. Hörnen bockar du till själv, ta tillräckligt med material så du har någon decimeter överlapp på längden. Ger ett snyggt avslut på fasaden.
Jag gjorde enl bild nedan, vet inte om man kan zooma in kortsidan så ser man den täckta syllen.
Jag gjorde enl bild nedan, vet inte om man kan zooma in kortsidan så ser man den täckta syllen.