Hej!

Vi håller på att bygga en enkel friggebod men funderar på hur vi ska täcka för sockeln så att det inte sticker fram trä längst ner? Finns det något billigt alternativ?

Har du nån bild så vi förstår hur du menar?

//AA

S saiter skrev:
Har du nån bild så vi förstår hur du menar?

//AA
Nyinstallerad vit träpanel på husvägg med solskensreflektioner och grundlaget synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här :D

Mer panel?

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
P pjkw skrev:
Mer panel?
Ser ut som den enklaste lösningen helt klart.

lärjungen lärjungen skrev:
Ser ut som den enklaste lösningen helt klart.
ville gärna ha något avbrott på något sätt. Typ någon skiva. Men kanske räcker med syllpapp?

Sockelskiva?

Syllpappens funktion är att hindra att fukt vandrar upp i syllen via grund (plintarna i ditt fall).
Blir väldigt märkligt att klä den med det.
Normalt går panel över syllen men det ser nästan ut som att panelen livar med den, så då blir det knepigare. Hade du haft spikreglar hade jag personligen tyckt att det skulle se ok ut med en "offerbräda", men jag skulle inte sätta den dikt med syllen.
Om det är så att den livar med panelen kan man ju säga att du har gjort en offerbräda av syllen.

Om du ändå vill göra något med den så återstår egentligen bara att måla den, men vänta ett år med det om den är impregnerad (vilket den ser ut att vara), men bäst är nog att lämna den som den är om du inte vill bygga om. Om du sätter dit något på den vill jag påstå att det bara skapar möjlighet att för fukt att samlas där.

TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Syllpappens funktion är att hindra att fukt vandrar upp i syllen via grund (plintarna i ditt fall).
Blir väldigt märkligt att klä den med det.
Normalt går panel över syllen men det ser nästan ut som att panelen livar med den, så då blir det knepigare. Hade du haft spikreglar hade jag personligen tyckt att det skulle se ok ut med en "offerbräda", men jag skulle inte sätta den dikt med syllen.
Om det är så att den livar med panelen kan man ju säga att du har gjort en offerbräda av syllen.

Om du ändå vill göra något med den så återstår egentligen bara att måla den, men vänta ett år med det om den är impregnerad (vilket den ser ut att vara), men bäst är nog att lämna den som den är om du inte vill bygga om. Om du sätter dit något på den vill jag påstå att det bara skapar möjlighet att för fukt att samlas där.
panelen går ner en bit över syllen, minst 10 cm. Den är inte impregnerad.

men okej, då blir det kanske att måla den då.

Eller täck in med en tunn bräda som inte är för tjock, så den sticker ut.

//AA

Ok, om panelen går utanför så är ju, som nämnt, att fortsätta med den ett alternativ. Vill du gärna ha något annat avslut men ändå enkelt/billigt kan du sätta droppbleck (tänk igenom hörnen) och en offerbräda. Sen är väl inget av alternativen optimalt, det beror hur rädd man är om friggeboden. :giggle:

TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Ok, om panelen går utanför så är ju, som nämnt, att fortsätta med den ett alternativ. Vill du gärna ha något annat avslut men ändå enkelt/billigt kan du sätta droppbleck (tänk igenom hörnen) och en offerbräda. Sen är väl inget av alternativen optimalt, det beror hur rädd man är om friggeboden. :giggle:
vad skulle man ha gjort annars om man är rädd om friggeboden?

Spikläkt. Men det är vanligt att man sätter panel direkt mot stomme/syll på friggebodar

Sätt en plywoodremsa som målas i valfri färg. Se till att den inte är tjockare än att du får den under ”läppen” på nedersta panelbrädan.

Det är väldigt enkelt att sätta en remsa aluzink som täcker syll och några cm nedanför övre delen av plinten, för en friggebod får du det för hundralappar om du går in till en liten plåtslagare. Hörnen bockar du till själv, ta tillräckligt med material så du har någon decimeter överlapp på längden. Ger ett snyggt avslut på fasaden.

Jag gjorde enl bild nedan, vet inte om man kan zooma in kortsidan så ser man den täckta syllen.

• Friggebod med remsa aluzink längs med syllen ovanför plintar och träfasad, synlig överlappning på hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.