Hej!
Vi har ett Dike mot vår granne som vi vill täcka för att kunna utnyttja den sidan av huset till gräsmatta.
Det är en ganska brant sluttning, huset är i sutteräng.
Vad för dimensioner på rör och vilken typ av rör bör man lägga ner?
Projektet planerar vi att göra själva under våren.
Hoppas någon har erfarenhet att dela!
tack på förhand!
Jakob
Vi har ett Dike mot vår granne som vi vill täcka för att kunna utnyttja den sidan av huset till gräsmatta.
Det är en ganska brant sluttning, huset är i sutteräng.
Vad för dimensioner på rör och vilken typ av rör bör man lägga ner?
Projektet planerar vi att göra själva under våren.
Hoppas någon har erfarenhet att dela!
tack på förhand!
Jakob
Diket från båda håll. Sista bilden är där vårt rör kommer mynna ut för att sedan gå ner i det svart röret och vidare.
Det kommer att fungera med 90 eller 110 mm dräneringsrör eller dräneringsslag. Kolla vad din butik har hemma. Jag skulle skulle gräva lite och putsa bottnen på diket så att det blir rakt fall utan svackor. Sen markduk under, röret på markduken, täck och fyll med kross t.ex. 8-16. Fyll upp med kross nästan till den nya markytan så fångar dräneringen upp vattnet som kommer från grannens sida. Vik markduken över krossgruset och avsluta med ett tunt jordlager.
Kom ihåg att markytan skall luta ordentligt från husväggen ut mot diket. Bifogar här en bild som dök upp i FB flödet idag.
Kom ihåg att markytan skall luta ordentligt från husväggen ut mot diket. Bifogar här en bild som dök upp i FB flödet idag.
Det ser ut att vara en ganska rejäl höjd ovanför er. Brukar det rinna vatten i diket? Röret behöver dimensioneras efter hur stor ytan är uppströms, om vatten leds dit naturligt. Är det bara ett dike för dränering på er tomt funkar säkert "vad som helst".
Det är ett fjäll i Jämtland så det är en rejäl höjd. Vi flyttade in i januari och det är en snöfattig vinter så jag vet inte hur mycket som rinner vid en rejäl snösmältning eller skyfall. Dock är det bra diken längs vägen ovanför så det bör bara vara från vår och grannens tomt.G Genomklok skrev:
Jag kan ta nåt mer foto i morgon.
Det smälter duktigt några hundra höjdmeter upp men inget av det rinner naturligt till oss utan det hamnar i bäckar och diken en bit åt båda håll.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur täcka hål / skarvar i asfaltsboard för möss och insekter
Tak & Vind -
Jag har ett Diken-värmesystem för golvvärme
Värme allmänt -
Hur täcka glipa på ovansidan av garderob?
Byggmaterial & Byggteknik -
Infiltrationsdike, täcka röret eller ej
Vatten & Avlopp -
Vattenansamling sluttande tomt innan dike
Grund & Markarbeten