Hej,

Vi har nyligen flyttat in i ett hus och har nu upptäckt att det läcker in i förrådet. Fem råspontbrädor är helt genomfuktiga(räknat från takavslut och in). Jag har själv inte kunskap i att lägga tak men när jag har tittat hur man har lagt papp och plåt så tycker jag inte att det stämmer. Bla fotplåten känns för kort och så trät ligger helt öppet. Se bifogade bilder

Den tidigare ägaren hade en snickare som gjorde arbetet och kvitto finns men innan jag försöker reklamera arbetet kan det bara bra att veta om det är fel utfört.

Axel

• 20151205_125100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20151205_125109.jpg
    Skapa konto
Det är helt klart felaktigt i den änden. Resten av taket kan säkert vara ok, men den anslutningen har de missat helt.

Problemet rent juridiskt är att du inte kan reklamera arbetet. Det kan bara förra ägaren göra som beställt jobbet. Du kan ju dock börja med att höra med dem. Är det en seriös firma lär de åtgärda detta ändå. Alternativt kanske du kan få förra ägaren att göra reklamationen.

Hur ser det ut på insidan?

MathiasS skrev:
Hur ser det ut på insidan?
Fem råspontbräder är våta och lite av en regel så det behöver fixas.

Nu har jag nog lite tur. Det är ett kedjehus och förråden sitter ihop. När arbetet gjordes delade grannen och förre ägaren kostnaden. Han trodde att han hade fakturan. Sedan äg deg väl frågan vem fakturan står på. Men som sagt en seriös firma borde vilja fixa detta.

S
fotplåten är solklart felmonterad, det här är riktigt pinsamt om det är en seriös firma som gjort det.

Intressant dock ifall detta är enda felet, det betyder att kapilärkraften är långt mycket starkare än jag trodde att den var ifall den där lilla exponerade ytan suger vatten genom 5 brädor.

Så här ser läckaget ut, 20151206_150008.jpg
Skapa konto
20151206_145956.jpg
Skapa konto
20151206_145942.jpg
Skapa konto
20151206_150037.jpg
Skapa konto

tommib
SueCia skrev:
fotplåten är solklart felmonterad, det här är riktigt pinsamt om det är en seriös firma som gjort det.

Intressant dock ifall detta är enda felet, det betyder att kapilärkraften är långt mycket starkare än jag trodde att den var ifall den där lilla exponerade ytan suger vatten genom 5 brädor.
Jadu.... hur tror du att träden i skogen får vatten upp till toppen? Det är kapillärkraft där med..... :)

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
S
Tror inte vi kan göra mer för dig än att säga att det måste göras om tyvärr. Är det ett väldigt låglutande tak så kan hela pappen behöva läggas om, är det skaplig lutning kan det gå bra ändå, problemet vid för låg lutning blir att svetsskarven bildar en "kulle" som vattnet stannar emot.

S
tommib skrev:
Jadu.... hur tror du att träden i skogen får vatten upp till toppen? Det är kapillärkraft där med..... :)
Jojo, men då sugs ju vattnet längs med fibrerna, i det här fallet sugs det ju tvärs "genom" fibrerna, och dessutom genom 4 brädskarvar, hade snarare trott att det skulle vandra längs med längden på den första brädan :)

Tack för svaren. Det blir att fixa detta så snabbt som möjligt.

Du kan självklart reklamera detta. Sedan kan det finnas en del regler som ställer till det lite eftersom det inte var du som beställde jobbet. Men utöver de vanliga konsumentlagarna finns ju en hel del extra regler när det gäller fastigheter och jobb utförda att entreprenörer.

Man kan alltid reklamera, det är dock inte säkert att man har och eller får rätt ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.