Jag har tabbat mig rejält. Jag skulle måla mina fönsterkanter(fönstersmygen på utsidan) och maskerade fint med en pappers tejp som säljs hos alla färhandlare. Saken är den att det har ju regnat vilket har gjort att jag inte kunnat måla. Nu har jag tröttnat och skulle ta bort tejpen men det går inte. Tejpen går bara sönder och delar sig och det blir kvar klister. Hur skall jag göra för att få bort detta? Det ser för jäkligt ut.
Kom med förslag på hur man gör.

:(

/David
 
Två metoder som jag har använt med framgång:

- "Rakblad" som används för att skära tapeter med. Tejpen skrapas då bort.
- Kemisk bensin som löser upp limmet och därmed kan "gnuggas" bort.

Detta var inomhus, men borde funka utomhus också.
 
A
Jag har hört att tandkräm är bra mot klisterfläckar. Skulle också prova med rakblad först.
 
Tror att du måste köra med rakbladsskrapa först (en sådan där som finns att köpa som tillbehör till spishällar). Sedan kanske du måste köra med kemikalier också. Har själv kört med thinner. Dety säljs numera som förtunning i färgbutiken. Namnbytet för att förvilla presumtiva sniffare.
 
Aceton löser upp kontaktlim alldeles utmärkt. Och kanske maskeringstejp också. Prova med det på en liten yta först. Hittar du rätt kemikalie så är det en baggis att få bort utan mekaniskt gnuggande.
 
Den här tråden dyker upp en gång per säsong..... Använd sökfunktionen så är jag övertygad om att Du kommer hitta forumets samlade kompetens och erfarenhet i en tråd.
 
"Limtvätt" är helt suvve!
 
  • Gilla
Iffe82
  • Laddar…
Hej,

Prova med lacknafta, det fungerade för oss.

Mvh Anna
 
Använd inte maskeringstejp. Det är den sämsta produkten i alla kategorier genom tiderna. Ett stort mysterium att folk fortsätter använda det, och att det är vad färghandlaren säljer till folk. Någon sorts konspiration för att tjäna pengar är vad det handlar om. ;)


ELTEJP
 
Det är ju mening att man ska maskera-måla och så dra bort maskeringstejpen direkt efter målningen... Lämnar man den så fasnar tejpen "permanent".

Använd inte aceton, det löser även färgen! Testa dom andra kemikalie tipsen.
 
Det finns en speciell tejp som är blå och är till för att användas utomhus och som ska/kan sitta fast i 2 veckor utan och limmas fast. / /Vitalij
 
Köp en "clickskrapa" och ladda med rakblad och tålamod. Limtvätt kan nog även lösa klisterresterna. Sen om det det vore en riktig färgfackhandel så har dom den "blå" tejpen som kan sitta flera veckor innan den brinner fast. Sen ska du testa dom nya vattenburna fönsterfärgerna som kommit, torkar på 2-3 timmar så på ett par dagar har man målat klart sina fönster och man slipper hålla på i veckor som tidigare.
ProductDetail.aspx
 
T
Vitalij skrev:
Det finns en speciell tejp som är blå och är till för att användas utomhus och som ska/kan sitta fast i 2 veckor utan och limmas fast. / /Vitalij

Den är också skit och jävligt dyr dessutom.

Nej, som sagt, använd ELTEJP, funkar skitbra!
 
Här kommer ett tips som kanske låter konstigt: Använd kontaktspray. Det löser alla typer av klister... funkar på alla ytor och är milt mot det underlag som tejpen eller det gamla klistermärket sitter på...
OBS det ska inte vara 5-56 utan Kontaktspray för elektronik...
Funkar bra till etiketter som suttit länge på glas till exempel...
Använt det i ca 20 år i mitt jobb... finns inget bättre...
Lycka till
 
Jag har haf tre rutor med maskeringstejp som suttit i över ett år, pappret är helt fnasigt och skört och klsitret sitter som fan. Jag har provat:
* lacknafta - funkar ganska bra men mycket slit
* t-röd - funkar ganska bra men mycket slit
* kontaktspray för elektronik - funkar inte alls

Har kämpat som ett svin utan att få bort allt. Letade desperat bland kemikalierna och hittade det självklara valet. Sprayen som används för att göra rent glaset till kaminen. Först plocka bort pappret sedan spraya med kaminglasrengöraren ett par gånger så det inte torkar in, låt verka i ett par minuter. Sedan är det en fröjd att torka bort klistret. Därefter använder man fösnterputs och... tada! Skinande rent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.