Vi är nästan klara med köket nu. Elektrikern var här igår för att sätta i de sista uttagen.
Har gjort hål för dosor osv i kaklet. Nu visade det sig att det blev fel. Dosor skall in innan man kaklar, inte efter. Något jag trodde då jag pratat med en större kakelfirma här i göteborg, som informerade mig att dosor skulle i efter.
Så nu står vi där med en massa fula hål i kaklet, utan dosor / strömställare osv...
Elektrikern tycker vi borde knacka bort kaklet och göra om det.
Det handlra rom 4 kakelbitar a 20x40cm.
Hur svårt är det att ta bort kaklet? Vilken är den bästa metoden? Kaklet sitter på en tjock renoveringstapet (vi pratar 3mm ungefär)
Vi är halvt gråtfärdiga, då vi kämpat med köket i 3 månader nu, för att falla på något sådan här :(

Kan ni inte sätta i senil dosor? de kan man sätta i efteråt...

Har du lagt in rör i väggen men inte satt dosor?

Om du skall ta bort en kakelplatta så hade jag tagit borrhammaren med mejsel och knackat sönder plattan. Troligtvis så skadar du underlaget också men det kan du ju alltid spackla.

/Funkis

För att undvika att skada de plattor som sitter runt om så bör du först skrapa ur fogarna runt den platta som ska tas bort. Sedan kan du knacka loss den platta du vill få bort. Använd huggmejsel och hammare, börja i mitten på plattan. Använd skyddsglasögon.

Jag hade tagit vinkelslipen och slipat ner fogarna med tunnaste plattan. Därefter knacka loss plattan med mejsel. Hugg inåt den skadade plattan så du ej skadar andra. Har du en multislip eller kan låna en av granne som har så gör det och slipa ner fixet. Putsa rent den slipade rutan och se till att den verkligen är ren. När du sen ska lägga på ny fix för att fästa den nya plattan så blöta upp underlaget innan så fixen får fäste.

Lycka till

Tänkte också föreslå vinkelsslip och stenskiva, men det dammar nå ohyggligt
Om man nu tar fram vinkelslipen , så kan man också snitta lite i plattan , så man får loss ett hörn eller så att börja med,
Beror lite på vad det är för kakel, och hur hårt det sitter, men det brukar underlätta med några spår i plattan ,
Har gjort så i flera nya badrum , då man inte vill riskera att få med sig tätskiktet, gäller förstås att man inte kapar för djupt då..

Precis, glömde ju det där med att snitta i plattan i ett hörn. Tur det finns folk som Mäster som använder andningsskydd när de slipar så de har kvar hjärnceller och inte glömmer grejor som en annan ;)

Finns elrören bakom plattorna så måste väl det enklaste vara senildosor som Hobbe1979 föreslår?

Jesca_j skrev:
Finns elrören bakom plattorna så måste väl det enklaste vara senildosor som Hobbe1979 föreslår?
Jo, det tycker man, men det borde elektrikern tänkt på.. eller inte...

Elektrikern får ju inte dit dosor/rör lättare om bara kaklet tas bort....isf måste delar av väggen tas bort om han ska kunna fästa vanliga dosor på normalt sätt?

Jesca_j skrev:
Elektrikern får ju inte dit dosor/rör lättare om bara kaklet tas bort....isf måste delar av väggen tas bort om han ska kunna fästa vanliga dosor på normalt sätt?
Jag är med på den punkten också,, börjar fundera om elektrikern är elektriker ??

Tjenare,

Och tack för alla tips.
Ska göra en insats på onsdag. Ni får hålla tummarna.

De är senildosor detta gäller. Elektrikern tycker inte att de går att sätta på efter + att hålen vi gjort i kaklet är för stora för dosorna / samt det som ska sitta i. Så det kommer inte bli snyggt...

Aha. fel dosfräs ? men skulle kontakterna täcka hålen, så kan man väl limma/"skråskruva" dit dosorna, eller är det större än 80 fräs ni kört med ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.