Hej,

Har dragit om avloppet från BV och OV. Avloppen går nu ihop i källartaket och därefter ner i ett 110 rör som jag kopplat på det gamla gjutjärnsröret precis ovanför källargolvet.

Innan var det ett separat rör för handfat/toalett (2 tums) som gick ner i källargolvet ungefär en meter från toalettavloppet. Idag har jag kapat detta rör 15 cm ovanför källargolvet MEN jag skulle vilja ha ner det jämns med golvet eftersom rummet skall inredas nu.

Vad göra?
Om jag kapar röret med tigersåg precis i höjd med källargolvet, hur tätar jag det då UTAN att det finns någon risk för att det kommer ner skit i avloppet o stoppar upp?

Eller måste jag bila väck lite av källargolvet runt gjutjärnsröret, kapa det under källargolvsnivå, täcka det med någonting och sedan gjuta igen det hela?

Mvh Tobbe Rådvill

Du skulle kunna kapa det vid golvet, tryck ner en klump med gullfiber en bit ner i röret och spruta sedan i fogskum. Om du villkan du toppa med lite betong så att du får en hård ytan... men det tror jag inte är nödvändigt.

/Andreas

Jag har haft ungefär samma problem i mitt hus och det slutade med att jag bstämde mig för att bila upp en ränna i golvet och dra ett nytt 110-rör ända ut genom huset till stammen. Så här i efterhand så känns det gött att veta att det är plast hela vägen ut. Om du nu ska göra om rummet så kan det väl vara värt det? Annars kan man ju kapa det längs golvet och gå över till 110-röret med en övergång med gummitätning. Kan vara en bra idé hur som helst att sätta ett rensrör nära golvet.

/Jens

Hej,

Så här ser det ut i min källare...

|
/ |
*** / | ute
=============/==|===== yttervägg
O---o---------------/ 0 inne
|

Det stora O:et längst till vänster är toaavlopp. Det sitter ett rensrör (om än gammalt gjutjärn) precis vid golvet där. Det lilla o:et till höger om detta är det jag vill ha bort, som är dött... Här ligger gamla cementrör (diameter 6").
Där jag har satt *** är källartrappen på insidan av huset, mao, blir jäkligt struligt att bila upp golvet där för då får jag även bygga ny källartrapp :/

Rören utanför huset är bytta mot plaströr.
Rören som går in på högersidan (mot tvättstuga, kök mm) är bytta mot plaströr hela vägen. Här finns också ett par golvbrunnar.

Mao, det finns möjlighet att spola alla rören från "alla" håll...

Duvbo-bo: Borde väl inte behöva byta ut mina 6"s rör? :(
AndreasK: Finns det ingen risk att detta far ner i avloppet o orsakar stopp?

Mvh Tobbe G

Gör du ren i röret så att skummet kan fästa så skall det inte vara några problem.

Du kan ju även skaffa en gummipropp som du pressar ner i avloppsröret. Då behöver du inget skum.

Tjenis,

Ok, tror jag missuppfattade lite vad du menade med det första inlägget. Håller med föregående talare angående att proppa vid golvet!

Fast jag håller fast vid att man inte ska snåla med att byta rör om man gör om ett rum öven om det kan innebära mycket jobb. Då jag köpte mitt renoveringsobjekt för två år sedan fick besiktingsmannen mig att lova att aldrig göra om ett rum i källaren/sutterängsvåningen utan att dra om rören i golven först... Surt arbete men riktigt skönt när det är klart. Man måste ju inte nödvändigtvis ta bort de gamla rören i golvet utan kan ju bila upp rännor och lägga nya rör där det passar (förbi källartrappor exempelvis).

Ciao,
Jens

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.