Jag ska tilläggsisolera gammal kallvind och vill passa på att ta ut ett gammalt expansionskärl som inte används längre. Innan jag drar igång och sliter ut det vill jag kolla med alla duktiga hemmafixare här på forumet om jag ska vara försiktig med materialet. Kan det kanske vara rör och/eller isolering med asbest i? Hur brukar kärlen sitta fast? Enligt bild är åtminstone två rör redan kapade. Borde det vara ett tredje?

• Mörkt utrymme, träbjälkar, isolering, rör, jordgolv, skymningsbild, oinredd vind eller källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har bara sett ett fåtal expnasionskärl. De har inte varit asbest ioserade. Det har varit rockwool.

När jag tog bort vårt gamla kärl, så var det bara röret nedifrån pannan och röret ut på taket. Kärlet hade inget eget fäste, vilade på någon träbit, hölls fast av rörkopplingen. När jag satte tigersågen i röret och hade kommit halvvägs igenom så gick kopplingen av pga. vibrationerna. Alltså inte där jag sågade utan 30 cm bredvid. Så det var i sista ögonblicket det kärlet togs ur bruk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.