Hej kommer installera en luftvärmepump i sovrummet och jag undrar om jag kan ta ström från detta uttag? Från ett 400V radiator uttag.

• En hand håller bort gips vid en vägg där elledningar exponeras för en tänkt luftvärmepumpsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
H Hampus55 skrev:
Hej kommer installera en luftvärmepump i sovrummet och jag undrar om jag kan ta ström från detta uttag? Från ett 400V radiator uttag.
Lär saknas nolla om det är 3 trådar och 400v, gissar jag.

Edit: Jag tycker att det ser ut som 3 ingående, och 3 utgående. Är ju 2 jord (gul/grön). Men jag kan naturligtvis ha fel...
Edit 2: Ångrar mig. Blir inte riktigt klok på vad jag ser. Ser fram emot kommande svar.

H Hampus55 skrev:
Det är kanske inte så lämpligt. Dels så behöver du neutral vilket man inte vet om den finns framdragen sen vet man ju inte hur mycket förbrukare som finns på säkringarna.

Näe, jag undviker och säger till alla kunder jag drar fram matning till llvp till att det bästa och enda rätta är att dra fram en helt egen matning till pumpen.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Då är det nog bättre att lägga den på en belysninggrupp om den inte är för stor. Men bäst är naturligtvis en egen grupp. Ev kan en tvåfasgrupp fram till närmaste dosa funka. Värmegruppen är väl det mest olämpliga OM du inte gör om den till en vanlig 230V grupp.

Det ser ut som du har 2 faser och skyddsjord. Du kan inte få ut 230V som du (troligen) skall driva värmepumpen med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.