Hej

Har en vägg som jag vill ta ner, är rätt säker på att den är bärande. Huset är byggt i trä, 50-tal med övervåning och källare.
Ska bygga en ny vägg ca 500 mm sidan om och en som kommer 700 mm åt andra hållet, ska bli badrum.
Tror inte dom kan bära lasten då dom hamnar utanför väggen i källaren, antar att lasten från den bärande väggen står där just för att den vilar på väggen i källaren.

Så jag får lasta av den med en limträbalk eller stål I-balk, det är högt i tak(2500 mm) så där är utrymme.
Första bilden avser hur väggen ser ut, den andra bilden hur jag tänkt lasta av.

Blå= Större regel 95x95 mm, resterande reglar är 58x46 mm, klädda med råspont på båda sidor.
Svart= nya reglar(pelare)
Röd= ny balk, 2700 mm
Längst till vänster på bilden står murstocken.

Frågan är vilka dimensioner jag ska sikta på? bättre att ta i lite tänker jag.

• Bärande trävägg inomhus med synliga reglar och råspont, del av ett 50-talshus, siktes för att rivas för att skapa nytt badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg med rödmarkerad balk ovanför och svart samt blå pelare bredvid. Ljussatt rum synligt genom öppning, redo för renovering.
    Skapa konto
Troligen en limträ 90x225 eller 90x312 men du bör låta en konstruktör kika på det. Du måste så klart även säkerställa att det finns tillräcklig bärighet för stolparna.

BirgitS
Jag skulle säga att det är för lite information för att veta lämpliga dimensioner eftersom det även är beroende av sånt som vikt på taket, snözon etc.

Ingrepp i bärande konstruktioner ska normalt anmälas till kommunen som ska godkänna det innan rivningen påbörjas.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Tycker överlag det där ser klent ut för att vara en bärande vägg..

Möjligtvis att du har en bärande pelare (där du själv tänkt sätta en pelare) men ser inget som i övrigt ser grovt nog ut för att vara bärande..

Du har inga ritningar på huset?

Violina Violina skrev:
Tycker överlag det där ser klent ut för att vara en bärande vägg..

Möjligtvis att du har en bärande pelare (där du själv tänkt sätta en pelare) men ser inget som i övrigt ser grovt nog ut för att vara bärande..

Du har inga ritningar på huset?
Hej

Ja, det var min första tanke med, men golvbjälkarna på ovanvåningen verkar vila på den, dock märkligt att den ska bära 1/3 av hela ovanvåningen samt att den är klen med många lager, Se bilder nedan.

• Träkonstruktion med golvbjälkar som visar en klen ram och flera lager, diskuteras om de bär 1/3 av ovanvåningen.
    Skapa konto
  • Träbjälke med sprickor och många lager syns underifrån, antas bära 1/3 av ovanvåningen enligt inlägget.
    Skapa konto
  • Träbjälkar med lager och dammigt hörn, visar stödpunkter för ovanvåningens golvbjälkar, ifrågasatt bärförmåga och befintliga skador.
    Skapa konto
Du behöver som sagt en konstruktör innan du går vidare, men förutsättningarna såg i princip identiskt ut vad jag kan se från dina bilder på ett ställe jag gjorde samma manöver på där vi hade en väldigt bra konstruktör inblandad. Det är en plankvägg och mellanbjälklaget går ju av allt att döma tvärs väggen så den är högst troligt bärande. Snözon påverkar dimensionen.

Om du bara ska öppna mellan den blå regeln och den högra svarta du ritat in finns det nog ingen anledning att du drar balken förbi till vänster, utan balken avlastar bara öppningen - om det inte finns praktiska skäl.

Annars stämpar du bara upp på var sida, stämpen ska stå på helst dubbla plank över drygt hela längden du ska plocka bort. Ställ dem så du säkert får in balken sedan, eller lägg balken på insidan om stämpen först. Riv försiktigt och var uppmärksam på om sågen nyper när - det är tecken på att du har last på väggen.

Men återigen, kontakta en konstruktör så du får en beräkning.

mexitegel mexitegel skrev:
Du behöver som sagt en konstruktör innan du går vidare, men förutsättningarna såg i princip identiskt ut vad jag kan se från dina bilder på ett ställe jag gjorde samma manöver på där vi hade en väldigt bra konstruktör inblandad. Det är en plankvägg och mellanbjälklaget går ju av allt att döma tvärs väggen så den är högst troligt bärande. Snözon påverkar dimensionen.

Om du bara ska öppna mellan den blå regeln och den högra svarta du ritat in finns det nog ingen anledning att du drar balken förbi till vänster, utan balken avlastar bara öppningen - om det inte finns praktiska skäl.

Annars stämpar du bara upp på var sida, stämpen ska stå på helst dubbla plank över drygt hela längden du ska plocka bort. Ställ dem så du säkert får in balken sedan, eller lägg balken på insidan om stämpen först. Riv försiktigt och var uppmärksam på om sågen nyper när - det är tecken på att du har last på väggen.

Men återigen, kontakta en konstruktör så du får en beräkning.
Japp, letar efter någon som kan kolla på det. Tack för alla ideer.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.