Hej,
Jag skall så fort som möjligt börja ta in priser för en platta på mark som skall vara till ett garage samt ett förråd. Problemet är att jag inte vet hur mitt underlag skall se ut för nämnda uppdrag.

Här kommer lite fakta kring mitt kommande garage:
* Plattans bredd kommer att vara ca 4,2 meter och dess längd ca 9,6 meter.
* Garaget skall inte vara ett varmgarage men tanken är att det skall vara isolerat så att det åtminstone håller en temperatur mellan frostfritt och+10 grader på vintern
* Två tredjedelar av garaget kommer att vara garage och den resterande tredjedelen kommer att vara förråd.

Mina frågor är följande kring det underlag
1. Hur tjock isolering skall jag ha under plattan?
2. Hur tjock isolering skall jag ha längs kanterna?
3. Vilken typ av fylle skall jag ha under plattan och dess isolering samt hur tjockt skall detta fylle vara?
4. Hur tjocka skall plattan vara?
5. Hur tjock skall kanterna vara?
6. Vilken typ av armering skall jag kräva i plattan och kanterna
7. Skall man använda isolerade kantbalkar som form istället för att bygga en traditionell form (är inte säker på att det kallas ”isolerade kantbalkar”)?

Om ni har ytterligare fakta som bör vara med i en upphandling kring nämnda platta, tveka inte att ”plita” ner detta också.

Med vänlig hälsning,
Anders

 
  • Platta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns några riktigt bra websidor som beskriver hela förloppet.
http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf

Det kan vara lämpligt att välja värmegrund även om man bara ska ha frostfritt. Man kanske vill bygga vidare senare med varmgarage eller gillestuga, studio etc...
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.