Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Minnie Mesola
P Pin skrev:
Idag firar jag årsdagen av före detta försvarsministern Hultqvists kappvändande i frågan.
Här skrattade jag glatt. Inte åt dig, utan åt Hultqvist. Typiskt politiker. Totalt opålitliga.
Att jag ser det som en sorgens dag, är en annan historia.

Minnie
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Ja det är väl ingen hemlighet att Sovjetunionen och Ryssland har varit i konflikt i sitt grannskap med ett flertal länder och områden.
Det är lite som i ett villakvarter... Om alla mina grannar är skitstövlar, då är det kanske jag som är skitstöveln...
 
  • Gilla
fremax och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Här skrattade jag glatt. Inte åt dig, utan åt Hultqvist. Typiskt politiker. Totalt opålitliga.
Att jag ser det som en sorgens dag, är en annan historia.

Minnie
Det är väl inte särskilt vettigt att alltid hålla fast vid sin åsikt och inte kunna ändra sig när verkligheten ändrar sig. Om man inte kan ändra sig när verkligheten ändrar sig så riskerar man att råka mycket illa ut.
 
  • Gilla
Zsam och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis är det så men det har ju inte låtit så på dina inlägg. Så varför ska Ukraina ge upp och bli förtryckt av Ryssland enligt dig?
Är det bara för att Ryssland måste få ha en buffert oavsett vad det innebär för de länder som ska agera buffert?
Vilka andra länder måste få ha en buffert kring sig?
Kina kanske, så bara för Korea, Vietnam etc. att snällt ge upp sitt självbestämmande och låta Kina diktera vad de får göra.
Jag har inte skrivit att Ukraina skall vara förtryckt av Ryssland. Jag tycker att världen skulle haft kloka politiker så att vi undviker krig. Men det har vi aldrig haft. Vi har de politiker vi förtjänar vilket jag tycker är djupt tragiskt.
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inte särskilt vettigt att alltid hålla fast vid sin åsikt och inte kunna ändra sig när verkligheten ändrar sig. Om man inte kan ändra sig när verkligheten ändrar sig så riskerar man att råka mycket illa ut.
Birgit. Jag håller helt med dig:love:.
Men. I detta fall hade krigstrummorna och vapenslammret redan pågått länge. Min fundering är vem eller vilka som beordrade honom att ändra sig från -aldrig, till -nuuuuu!

Minnie
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Jag har inte skrivit att Ukraina skall vara förtryckt av Ryssland.
Så vad är ditt förslag på lösning av situationen som nu är ett faktum? Och framförallt, vad gör man om Ukraina skulle råka motsätta sig ett sådant förslag?
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Jag har inte skrivit att Ukraina skall vara förtryckt av Ryssland. Jag tycker att världen skulle haft kloka politiker så att vi undviker krig. Men det har vi aldrig haft. Vi har de politiker vi förtjänar vilket jag tycker är djupt tragiskt.
Jo rent tragiskt hur de här tyska politikerna betett sig och låtit Putin bygga upp sin krigsmakt.
https://www.politico.eu/article/blame-germany-russia-policy/
.
 
L L A Axelsson skrev:
Jag har inte skrivit att Ukraina skall vara förtryckt av Ryssland. Jag tycker att världen skulle haft kloka politiker så att vi undviker krig. Men det har vi aldrig haft. Vi har de politiker vi förtjänar vilket jag tycker är djupt tragiskt.
I demokratier som Sverige har vi de politiker vi förtjänar. I diktaturer som Ryssland är det annorlunda.

Vi kan verka för införande av demokrati i diktaturer, men frågan är om det ska ske med alla till buds stående medel såsom invasion och avsättande av diktatorerna eller om det ska få vara en långsam process som förhoppningsvis går i rätt riktning. Eller så skiter vi i diktaturerna och sköter vårat och låter dem sköta sitt.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Nu är det ju så att en historisk process inte pågår från ena dagen till den andra, utan den situation vi nu befinner oss i har rötter långt tillbaks i tiden.
Och anledningen har alltid (sedan innan krimkriget) varit Rysslands orättfärdiga aggressiva expansionspolitik.

Varför de ryska barbarerna tror sig ha rätt att angripa andra nationer och har gjort så under mycket lång tid fattar nog ingen civiliserad människa.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Och anledningen har alltid (sedan innan krimkriget) varit Rysslands orättfärdiga aggressiva expansionspolitik.

Varför de ryska barbarerna tror sig ha rätt att angripa andra nationer och har gjort så under mycket lång tid fattar nog ingen civiliserad människa.
Jo men de har alltid varit barbarer i hundratals år..... så varför göda en barbar?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
L L A Axelsson skrev:
Jag har inte skrivit att Ukraina skall vara förtryckt av Ryssland.
Men om Ukraina ska fungera som en buffert på ett sätt som gör Ryssland nöjt så har ju Ukraina gett upp sin självständighet, och därmed så är det förtryckt.
L L A Axelsson skrev:
Jag tycker att världen skulle haft kloka politiker så att vi undviker krig. Men det har vi aldrig haft. Vi har de politiker vi förtjänar vilket jag tycker är djupt tragiskt.
Men nu är ju situationen den att Ryssland har en diktator som inte ens ser till sitt eget folks bästa och då måste vi ju anpassa oss till den situationen och inte sticka huvudet i sanden och bara tycka att det borde ha varit annorlunda. Med Ryssland är det väl snarast så att ger man dem ett lillfinger så tar de snart hela handen.
 
  • Gilla
heimlaga och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Birgit. Jag håller helt med dig:love:.
Men. I detta fall hade krigstrummorna och vapenslammret redan pågått länge. Min fundering är vem eller vilka som beordrade honom att ändra sig från -aldrig, till -nuuuuu!

Minnie
Kan du inte tänka själv utan måste bli beordrad att ändra dig eftersom du anser att det gäller andra människor?

Det var i februari förra året som Ryssland angrepp Ukraina i stor skala och visade att de just ville ha en buffert kring sig som LA Axelsson uttrycker det. Ryssland var berett att inleda ett stort krig för att få sin vilja igenom, det visste man inte säkert innan utan man hoppades på att diplomati skulle fungera i stället.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Så vad är ditt förslag på lösning av situationen som nu är ett faktum? Och framförallt, vad gör man om Ukraina skulle råka motsätta sig ett sådant förslag?
Bra fråga men jag har tyvärr inget svar på den. Jag har i första hand lagt mitt ”krut” på att föreslå vad man skulle gjort för att inte krig skulle utbrutit.
Ukrainarna får betala ett högt pris för kriget och det som skrämmer mest är om kärnvapen kommer till användning.
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Så vad är ditt förslag på lösning av situationen som nu är ett faktum? Och framförallt, vad gör man om Ukraina skulle råka motsätta sig ett sådant förslag?
Alla krig slutar vid ett förhandlingsbord och ett avgörande kan vara när det mänskliga lidandet blir för stort.

Tittar man historiskt vad Sovjetunionen/Ryssland varit inblandade i så har man aldrig brytt sig över stora egna förluster.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Minnie Mesola
BirgitS BirgitS skrev:
Men nu är ju situationen den att Ryssland har en diktator som inte ens ser till sitt eget folks bästa och då måste vi ju anpassa oss till den situationen och inte sticka huvudet i sanden och bara tycka att det borde ha varit annorlunda. Med Ryssland är det väl snarast så att ger man dem ett lillfinger så tar de snart hela handen.
Din försköning av läget klingar väldigt mycket "De gröna baskrarna". har du inte sett den -gör det. stor succé i väst, inte lika stor i Asien. undrar varför.

Smakprov.

Minnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.