446 läst · 5 svar
446 läst
5 svar
Ta bort
Nja, snabb googling säger en juristfirma dettaJ Josth skrev:
"Säljaren ansvarar för fel i fastigheten så länge fastigheten är i säljarens besittning. Ansvaret övergår till köparen på tillträdesdagen oavsett om köparen väljer att träda in den dagen eller senare, 4:11 JB."
Så mao om VP gör sönder INNAN tillträde så ska säljare åtgärda.
EDIT:
Dock så är här frågan om vilken VP som säljaren ersätter med.
Så om säljaren ersätter med en annan "likvärdig" så tror jag att köparen måste finna sig i det.
Däremot så borde man ju kunna komma överens om att Köparen ger ett bidrag till en helt ny av modell som köparen vill ha.
Storleken på det bidraget i detta fall gissar jag på 30-50% av nypris(inkl installation) är rimligt
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 296 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 296 inlägg
Säljaren kan ju köpa en 6 år gammal begagnad värmepump av samma modell och sätta dit. Du kan ju be att få motsvarande peng som inköp och installation av en sån kostar för att själv köpa en ny.
Den här tråden borde nog ligga i juridik. Sedan tror jag att det blir svårt att få något mer än goodwill. En luftvärmepump skrivs av på nio år så efter sex år har den inte mycket värde kvar.
"Två år utan åldersavdrag, och sedan 15 procents avdrag per påbörjat år. Efter nio påbörjade år blir anläggningen avskriven och då utgår ingen ersättning."
https://www.folksam.se/forsakringar/hemforsakring/villaforsakring/varmepump
"Två år utan åldersavdrag, och sedan 15 procents avdrag per påbörjat år. Efter nio påbörjade år blir anläggningen avskriven och då utgår ingen ersättning."
https://www.folksam.se/forsakringar/hemforsakring/villaforsakring/varmepump
Jag får det till ett värde på 40% kvarR Riverground skrev:Den här tråden borde nog ligga i juridik. Sedan tror jag att det blir svårt att få något mer än goodwill. En luftvärmepump skrivs av på nio år så efter sex år har den inte mycket värde kvar.
[länk]
( 6-2=4år * 15% = 60% avskrivning )
Så min gissning på 50% av nypris ink installation var inte långt borta
Klicka här för att svara