jag har just tagit bort altanräcket men lämnat stolparna - de är minst 15 år och vitmålade färgen sitter ganska bra på dem ( satt inte bra på resten av räcket).

nu vill jag har trärent dvs bara tryckt virke - vill helst inte byta stolparna då jag måste riva upp en del av det spikade trallgolvet då.

frågan: hur tar jag bäst bort den vita färgen så att man ser stolpens ursprungsutseende = impregnerat.

färgen är nog olje färg typ fönsterfärg - i flera lager

Värme + skrapa men det kommer inte att se tryckt ut.

Protte

Värme och skrapa som föregående föreslog. Sedan kan du slipa stolparna och gnida in dem med olja och pigment. Kruxet är att du får prova dig fram till rätt nyans genom att blanda olika pigment. Kan tänka mig att grön umbra med en aning gult i skulle funka. Beroende på hur mörk trallen är så kanske du får ha i lite svart också. Blandar du dessutom i lite vitt så blir den lite grådaskigare. Trial and error, och samtidigt kul. Gör det samtidigt som du oljar in trallen också.

varför inte måla om stolparna i en matchande färg ???då sparar du livslängden på dom

måla om är ju möjligt - frågan är vad som matchar de tryckta trallbrädor jag ska ha som liggande staket brädor.

ska börja med att värma och skrapa och se om det funkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.