356 läst · 7 svar
356 läst
7 svar
Ta bort vind och bygga nytt innertak, hur ska man hålla koll på fukt?
Vi har en gammal liten vind som vi fått mögel i som vi behöver sanera. I och med det så var alternativen också att antingen slänga in ett avfuktningssystem på vinden för att hålla klimatet där inne OK eller så behöver vi lösa det på nåt annat sätt.
Vi har ändå tänkt att i framtiden ta bort vinden och öppna upp hela vägen till nocken för att få det lite luftigare så vi tänker att vi kör på det på en gång istället för att göra nån dyr temporär lösning som vi ändå kommer ta bort inom ett par år.
Planen är att helt enkelt riva ut innertak, lite innerväggar som inte är bärande osv, sen sanera möglet som sitter på innertaket i vinden. Efter det så ska vi montera nytt innertak.
Det som är min fundering nu är hur jag enklast håller koll på eventuell fukt i luftspalterna mellan det nya innertaket och råsponten? För min mentala hälsa så skulle jag vilja ha ett relativt enkelt sätt att kontrollera så att det varken läcker in fukt från yttertaket eller att det blir för varmt eller liknande så det blir kondens. Jag vill liksom inte märka att det är problem när det gått så långt att det antingen går igenom hela innertaket eller att det börjar rinna längs väggarna och skapa problem där.
Vi har ändå tänkt att i framtiden ta bort vinden och öppna upp hela vägen till nocken för att få det lite luftigare så vi tänker att vi kör på det på en gång istället för att göra nån dyr temporär lösning som vi ändå kommer ta bort inom ett par år.
Planen är att helt enkelt riva ut innertak, lite innerväggar som inte är bärande osv, sen sanera möglet som sitter på innertaket i vinden. Efter det så ska vi montera nytt innertak.
Det som är min fundering nu är hur jag enklast håller koll på eventuell fukt i luftspalterna mellan det nya innertaket och råsponten? För min mentala hälsa så skulle jag vilja ha ett relativt enkelt sätt att kontrollera så att det varken läcker in fukt från yttertaket eller att det blir för varmt eller liknande så det blir kondens. Jag vill liksom inte märka att det är problem när det gått så långt att det antingen går igenom hela innertaket eller att det börjar rinna längs väggarna och skapa problem där.
Luftspalterna skall ju gå ut till takfoten. Så det bästa är kanske att du kan lysa in där och hålla koll, eller ev sticka in en inspektionskamera på slang för att komma lite längre upp.millenjo skrev:
Vi har en gammal liten vind som vi fått mögel i som vi behöver sanera. I och med det så var alternativen också att antingen slänga in ett avfuktningssystem på vinden för att hålla klimatet där inne OK eller så behöver vi lösa det på nåt annat sätt.
Du kanske kan ha ngn slags "lucka" i insektsnätet så du inte behöver göra åverkan för det varje gång?
Problemet, tror jag, är att den här 110 år gamla vinden inte är öppen mot takfoten, och det finns ingen ventilation uppe vid nock heller utan det är helt tätt vad jag vet. Så då tänker jag att det är enklare att göra horisontella spalter från ände till ände så att säga. Jag såg nåt klipp där de gjort på det viset men jag vet inte hur bra det är egentligen? Effekten av det är ju att jag får göra ventilationshål på kortsidorna av huset in till luftspalterna. Visst, där kan jag ju i och för sig kika in med ficklampa men jag kommer ju bara se nån/några meter in i spalten. Men jag kanske får nöja mig med det.klaskarlsson skrev:
Kom bara ihåg, att "öppna upp i nock" reducerar antalet intresserade köpare av äldre fastigheter med karaktär rejält.millenjo skrev:
Problemet, tror jag, är att den här 110 år gamla vinden inte är öppen mot takfoten, och det finns ingen ventilation uppe vid nock heller utan det är helt tätt vad jag vet. Så då tänker jag att det är enklare att göra horisontella spalter från ände till ände så att säga. Jag såg nåt klipp där de gjort på det viset men jag vet inte hur bra det är egentligen? Effekten av det är ju att jag får göra ventilationshål på kortsidorna av huset in till luftspalterna. Visst, där kan jag ju i och för sig kika in med ficklampa men jag kommer ju bara se nån/några meter in i spalten. Men jag kanske får nöja mig med det.
Många, som vill ha en äldre fastighet, uppskattar också att man bibehåller den äldre formerna av planlösning, och då även "var taket sitter".
absolut, det är dock inte nåt som spelar så stor roll då vi tänkt bo här i 30+ år. Dessutom gäller det bara övervåningen som endast är en liten del av boytan i relation till bottenplan som dessutom blivit moderniserad i flera steg så huset kan inte riktigt ses som "gammalt" på det sättet längreS skogaliten skrev:
Jag var tvungen att göra sådana "spalter" när jag nu isolerade ett uterum (som var under samma tak som resten av huset): Borrade då hål mellan facken i båda ändar så att luften kan cirkulera, och satte ventiler på gaveln.millenjo skrev:
Problemet, tror jag, är att den här 110 år gamla vinden inte är öppen mot takfoten, och det finns ingen ventilation uppe vid nock heller utan det är helt tätt vad jag vet. Så då tänker jag att det är enklare att göra horisontella spalter från ände till ände så att säga. Jag såg nåt klipp där de gjort på det viset men jag vet inte hur bra det är egentligen? Effekten av det är ju att jag får göra ventilationshål på kortsidorna av huset in till luftspalterna. Visst, där kan jag ju i och för sig kika in med ficklampa men jag kommer ju bara se nån/några meter in i spalten. Men jag kanske får nöja mig med det.
Om jag misstänker något så kan jag ju gå in med ett endoskop i någon av ventilerna, men som du säger ser jag nog bara första facket. Men det tänker jag är fullt tillräckligt. Det skulle vara om tacket springer läck på en annan punkt, men genrella fuktproblem lär jag se iaf...
Redigerat:
Menar du att du gjorde ventilationshål i reglarna, eller vad man nu kallar det, som separerar de olika spalterna så att alla spalter "delar luft" så att säga? Om spalterna går horisontellt så förstår jag inte riktigt vad du menar med "uppe och nere"klaskarlsson skrev:
I mitt fall är det en timmerstuga (hyvlat isolertimmer iof) vilket gör att facken faktiskt går horisontellt.millenjo skrev:
Men normalt sett går ju fakten vertikalt. Blandade ihop vanliga takstolar, som jag har i tillbyggnad, och det fallet: Menade att jag borrade hål i båda ändar så att luften kan cirkulera.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vem anlitar man för att ta bort isolering vind?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan man ta bort kattvindarna här eller är stödbenen bärande?
Tak & Vind -
Hur tar man bort gammalt träspån från vinden och vad ska för isoleringsmaterial rfter?
Fritidshus -
Tvätta bort mögel vind (film)
Miljö & Hälsa -
Ta bort kattvind.
Fritidshus