Hej,
den här pucken på utsidan av vårt hus - jag har förstått att det är en utetemperaturgivare.
Vi bytte vår gamla L/V-pump i våras. Jag funderar på om den varit kopplad till det gamla systemet. Jag funderar också på om den kan tänkas fylla någon funktion i det nya systemet. Det går ju inte att följa var den "tar vägen" s.a.s på insidan av huset, följande bilder visar insidan och från vad jag kan mäta så sitter pucken på motsvarande det röda X:et på bilden.
Om den inte behövs så hade jag gärna tagit bort den, eftersom den inte är så estetiskt tilltalande, men då behöver jag bli säker på att den inte fyller någon funktion och är säker att ta bort.
den här pucken på utsidan av vårt hus - jag har förstått att det är en utetemperaturgivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Vi bytte vår gamla L/V-pump i våras. Jag funderar på om den varit kopplad till det gamla systemet. Jag funderar också på om den kan tänkas fylla någon funktion i det nya systemet. Det går ju inte att följa var den "tar vägen" s.a.s på insidan av huset, följande bilder visar insidan och från vad jag kan mäta så sitter pucken på motsvarande det röda X:et på bilden.
Logga in
Skapa konto
Om den inte behövs så hade jag gärna tagit bort den, eftersom den inte är så estetiskt tilltalande, men då behöver jag bli säker på att den inte fyller någon funktion och är säker att ta bort.
Det är en utomhustempgivare. Hade en likadan till min gamla Ctc panna som jag slet bort vid byte till ny panna
Förlåt, ni hann svara innan jag hann uppdatera ämnet och inlägget - googlade "QAC 31" och kom fram till vad det är.
Vi installerade ny inomhus- och utomhusdel Mitsubishi Ecodan. Behövs inte den gamla utetempgivaren då? Det blir enklast att bara fråga firman som installerade den om den gamla behövs eller ej eller?
Vi installerade ny inomhus- och utomhusdel Mitsubishi Ecodan. Behövs inte den gamla utetempgivaren då? Det blir enklast att bara fråga firman som installerade den om den gamla behövs eller ej eller?
Ja du bör ju ha en givare för utetemp. Tror inte de återanvänt din gamla då de brukar följa med pannorna men kolla för säkerhets skull
Kanske att Ecodan har sin tempgivare inbyggd i utedelen. Borde stå i manualen
Typiskt så är inte sladden dragen rakt genom väggen, utan sticker iväg på utsidan av huset (dvs instoppad bakom panelen i ditt fall).H hustomte85 skrev:
Tror också det är rätt osannolikt att givaren återanvänts, men skruva bort locket och lossa på en ledare och se vad som händer. Åtminstone min VP larmar direkt om det är avbrott till givaren.
Tydligen så sitter det en utetempgivare monterad på baksidan av Ecodans utomhusdel, så den ska gå att ta bort. Då ryker den.