1 001 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Ta bort trasig strömbrytare som styr kontaktor/relä, hur gör jag?
Jag har en strömbrytare (kron) som är trasig.
Tänkte att det är väl inga problem, bara att ta bort den.
Men jag fastnade i hur jag ska göra.
Lysrör i taket, en kontaktor/relä som styr (den brummar förövrigt) och två strömbrytare.
Strömbrytare (nr1) trapp med impulsfjäder som fungerar har tre kablar, en in, en ut och jord.
Strömbrytare (nr2) kron har 5 kablar, brun, svart, blå, vit och jord.
L = Svart
Pil upp = Brun
Pil ner = Vit
X = Blå
I rätt läge, alltså så att strömbrytare (nr1) fungerar att tända och släcka så får jag 230V mellan Vit och Brun samt 230V mellan Vit och Svart.
Ändrar jag läge på knappen så fungerar inte den andra strömbrytare (nr1).
Är det bara att koppla bort brytaren eller är det några kablar som måste kopplas ihop?
Problemet jag får om jag bara plockar bort den är att den andra strömbrytaren inte slår på lyset varje gång utan jag måste plocka ur säkringen och skruva i den igen.
Tänkte att det är väl inga problem, bara att ta bort den.
Men jag fastnade i hur jag ska göra.
Lysrör i taket, en kontaktor/relä som styr (den brummar förövrigt) och två strömbrytare.
Strömbrytare (nr1) trapp med impulsfjäder som fungerar har tre kablar, en in, en ut och jord.
Strömbrytare (nr2) kron har 5 kablar, brun, svart, blå, vit och jord.
L = Svart
Pil upp = Brun
Pil ner = Vit
X = Blå
I rätt läge, alltså så att strömbrytare (nr1) fungerar att tända och släcka så får jag 230V mellan Vit och Brun samt 230V mellan Vit och Svart.
Ändrar jag läge på knappen så fungerar inte den andra strömbrytare (nr1).
Är det bara att koppla bort brytaren eller är det några kablar som måste kopplas ihop?
Problemet jag får om jag bara plockar bort den är att den andra strömbrytaren inte slår på lyset varje gång utan jag måste plocka ur säkringen och skruva i den igen.
Men vad är problemet? Har strömbrytaren gått sönder mekaniskt så du behöver byta ut/ta bort den eller är du inte nöjd med funktionen så du vill ta bort den?
Om du byter den trasiga knappen mot en med samma funktion håller du dig inom vad du faktiskt får göra själv.
Spontant tycker jag det låter som en impulsfjäder saknas på ena brytaren.
kanske en gammal misslyckad ombyggnad/brytarbyte med trappkoppling?
Det är svårt att få ut något vettigt av att mäta med voltmeter på kablarna på en strömbrytare då voltmetern visa 0V när det är kontakt och lampan lyser. I öppet släckt läge blir det spänning över brytarkontakterna.
Det är märkligt att det går en jordkabel till trappbrytaren.
Om du byter den trasiga knappen mot en med samma funktion håller du dig inom vad du faktiskt får göra själv.
Det är svårt att få ut något vettigt av att mäta med voltmeter på kablarna på en strömbrytare då voltmetern visa 0V när det är kontakt och lampan lyser. I öppet släckt läge blir det spänning över brytarkontakterna.
Strömbrytaren har gått sönder samt att den ingången ska stängas permanent och därför behövs ingen strömbrytare där.blackarrow skrev:Men vad är problemet? Har strömbrytaren gått sönder mekaniskt så du behöver byta ut/ta bort den eller är du inte nöjd med funktionen så du vill ta bort den?
Impulsfjäder finns även på den trasig strömbrytaren..
All belysning till taket är dragen med typ EKK 5G1.5mm² förutom sista biten till brytare nr1 som är 3G1.5mm²
Är lite svårt att följa vilken kabel som går vart då vissa är klamrade på väggen/taket, rätt som det är går de i VP-rör, genom en vägg, inne i en vägg och genom innertaket osv.