Hej,

Jag ska tapetsera om och tänkte passa på att ta bort ett utanpåliggande teleuttag som garanterat aldrig kommer att användas igen. Hur gör jag?

Är kablarna strömförande? Ska jag pröva att bara dra i dem så hårt jag orkar och hoppas på att jag får loss allt i hela dess längd eller ska jag avsluta dem i en ubåt eller liknande och bygga in dem i väggen?

Hur skulle ni gjort för snyggast slutresultat? Jag tänker att jag ska plocka bort dosan, förstora hålet till en triangel och fasa in en gipsbit som spacklas fast. Annan idé?

tele.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Är det villa eller lägenhet?
Är det där inkommande (=första) jacket eller är det ett senare?

Inkommande jack ska man inte ta bort hur som helst. Bara för att du inte vill ha det betyder det inte att inte nästa ägare/hyresgäst vill.

Om du ska ta bort det skulle jag rekommendera att du terminerar alla lösa ledare med ubåtar (tele kommer upp i ca 70 VAC när det ringer, kan ge en rätt saftig kyss) och sätter ett lock med skruvar på. Sen tapetserar du över.

Om du nu skulle ta bort dosan så finns ingen anledning att göra hålet större, speciellt inte till en triangelform. Tryck in dosan, ta en dosfräs och såga ur en 74mm rundel ur en gipsplatta och fäst i hålet med en liten bit läkt bakom. Spackla.

Du kan väl låta kablarna vara kvar i dosan och skruva dit ett doslock så länge.
Du kanske vill ha in nätverk i framtiden och då kan man ju utnyttja dosan eller om det blir någon annan ägare som vill ha fast telefoni så finns grejorna kvar.
Doslocket går att tapetsera lite försiktigt om man vill dölja det.:)

Friköpt Villa, finns fiber indraget så jag tror inte ens att dom här uttagen funkar längre. Dom kommer aldrig användas, det är jag 99 på! :)

Jag har avvecklat en sådan dosa helt av samma skäl. Och OM det skulle bli en försäljning någon dag är det bättre att ha ingen dosa än något som inte fungerar och kan ge anledning till diskussioner med köparen.

Så, avsluta i ubåt, bort med dosan och gipsa igen hålet då? Då borde jag vara säker ur elsäkerhetssynpunkt + att det inte syns när jag tapetserar över

Försök ta reda på var ingående kablar kommer ifrån , kanske sitter en dosa till på vinden som dom är dragna ifrån ?.
Utgå därifrån och ta bort dom helt om du inte ska ha dom kvar.;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.