232 läst · 5 svar
232 läst
5 svar
Ta bort tapet med ånga - dåligt för vävspänt tak?
Varför vill ni ta bort tapeterna?S Sandyy22 skrev:
Skall man måla eller tapetsera om behövs det inte. Ytan under tapeten är ofta ojämnare än själva tapeten. Så det kan bli mer jobb att jämna till om gamla tapeter tas bort...
Hej,O skrev:
Ytan under tapeten är fin och jämn så det blir inte mycket efterjobb och tapeten sitter löst på många ställen så går inte behålla ändå.
Det beror väl lite på hur ni tänker ta bort tapeterna.
Använder ni en tapetborttagare som ger ånga direkt mot tapeten så blir det ju inte så mycket ånga runtom, så då är det bara att köra på, kanske vara lite försiktig precis vid taket.
Tänkte ni köra en ångbastu i mitten av rummet tills tapeterna börjar krulla sig kan det nog påverka taket negativt.
Använder ni en tapetborttagare som ger ånga direkt mot tapeten så blir det ju inte så mycket ånga runtom, så då är det bara att köra på, kanske vara lite försiktig precis vid taket.
Tänkte ni köra en ångbastu i mitten av rummet tills tapeterna börjar krulla sig kan det nog påverka taket negativt.
Jag tar själv bort tapeter från mina väggar med ångmaskin. Jag har väldigt många lager tapet, så måste köra ganska hårt, och när jag närmar mig taket så kan det börja droppa från taket till slut. Jag har inte vävspänt tak utan betong med puts, och det tycker inte om vatten kan jag säga. Minsta lilla beröring så släpper det, men det är ju mitt tak det.
Nu har jag en budgetvariant, så vet inte hur bättre maskinerna presterar. Har dock svårt att se att en bättre skulle ”läcka” mindre ånga…
Nu har jag en budgetvariant, så vet inte hur bättre maskinerna presterar. Har dock svårt att se att en bättre skulle ”läcka” mindre ånga…
Liknande trådar
-
Skarvar i tapeten - ta bort
Färg, Måla & Tapetsera -
Limrester våtrumstapet betongvägg. Ta bort innan kakel?
Tvättstuga -
Vad ska vi göra för att få bort denna tapet i 70-talshus
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur får jag bort limmet och vävtapeten?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur man tar bort tapeten från elementen!
Färg, Måla & Tapetsera