2 895 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Ta bort taklisterna helt och köra utan vid renovering, bästa lösningen?
Ska snart ta tag i renoveringen i några rum inomhus och har mer och mer kommit in på att jag vill köra utan taklister. Tänker även försöka mig på att ta bort golvlisterna också, men får se om det är genomförbart i vårat hus.
I taket kommer jag byta ut gammal furuplank till takgips då jag gillar släta ytor, men hur gör jag för att få det perfekt längs kanter och hörn, ska gipsen dikt mot vägg eller ska det vara mellanrum där? Och ska man sedan spackla, eller kör man t ex latex i mellanrummet mellan vägg och tak?
Huset är lättbetongväggar med träplankor samt gips på insidan byggt 1960 om det har någon betydelse.
Tacksam för tips, och ni som vill att jag kör taklister får gärna lämna eran åsikt utanför.
I taket kommer jag byta ut gammal furuplank till takgips då jag gillar släta ytor, men hur gör jag för att få det perfekt längs kanter och hörn, ska gipsen dikt mot vägg eller ska det vara mellanrum där? Och ska man sedan spackla, eller kör man t ex latex i mellanrummet mellan vägg och tak?
Huset är lättbetongväggar med träplankor samt gips på insidan byggt 1960 om det har någon betydelse.
Tacksam för tips, och ni som vill att jag kör taklister får gärna lämna eran åsikt utanför.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså var det 2,8 m långt rum så blev det kapade 3m skivor.
Jag gjorde i den här stilen
https://www.byggahus.se/forum/threads/slaett-gipstak.32434/
Har även gipsat dörr och fönstersmygar.
Remsa även i väggarnas hörn, de har väl suttit ett par år utan några sprickor, de mellan tak och vägg i nåt halvår.
På skivan på bilden så skar jag bort den fasade kanten på sidan åt väggen först.
Redigerat:
Har också funderat på att köra foderfritt runt fönster och dörrar.
Hur har du gjort för att få det snyggt mot karmar och fönsteramygarna? Är det urfasat så du kan gå med gipsskiva mot eller har du bara spacklat mellanrummet?
Hur har du gjort för att få det snyggt mot karmar och fönsteramygarna? Är det urfasat så du kan gå med gipsskiva mot eller har du bara spacklat mellanrummet?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Väggarna är ju reglar runt fönstren, sen är väl fönstren typ 15 mm mindre på var sida för drivning, så jag har först satt en osb skiva i smygen runtom och sedan gips på den, för att gipset skulle nå in en bit på karmen.Grillen skrev:
Gipsen har jag satt dikt mot fönstret, sen spacklat och målat, jag har hållit en spackelspade mot fönstret och sen rollat med en liten roller mot den för att inte få färg på karmen.
Redigerat:
Själv fogade jag bara och målade.
Ser bra ut.
Om man går på nöra håll så är det säkert snyggare om mam är mer nogrannmed remsa spackel osv men det är ju inte som man står på en pall varje dag och inspekterar hörnen vägg/tak
Ser bra ut.
Om man går på nöra håll så är det säkert snyggare om mam är mer nogrannmed remsa spackel osv men det är ju inte som man står på en pall varje dag och inspekterar hörnen vägg/tak