3 535 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Ta bort taklist med fog
Hej, nybliven radhusägare med lite kli i fingrarna. Så tog mig an att renovera sovrummet, vill byta ut taklisterna men de sitter med fogmassa intill taket. Jag får verkligen inte lös dem... Försökte lite lätt med en kniv men fogmassan är ju så seg så det skulle ta evigheter att jobba på det sättet. Är det bara att bita ihop och köra på det eller finns det något annat sätt? Hoppas verkligen på något mirakel nu som ska göra detta super enkelt!!
Tack på förhand
Tack på förhand
En multimaskin är något alla husägare borde ha, med ett sådant här blad, alternativ ett fintandat, så går det lätt att skära fogmassa.
https://www.biltema.se/verktyg/slipning/multisliptillbehor/skrapa-styv-2000032109
https://www.biltema.se/verktyg/slipning/multisliptillbehor/skrapa-styv-2000032109
Håller med om att du bör skaffa ett multiverktyg med det bladet som länkades ovan. Det är grymt smidigt!
Men annars så borde det gå betydligt lättare så fort du fått bort tillräckligt för att kunna böja och flexa listen så att du kan skära fogmassan när den är i spänn.
Men annars så borde det gå betydligt lättare så fort du fått bort tillräckligt för att kunna böja och flexa listen så att du kan skära fogmassan när den är i spänn.
Grattis till radhuset, kör med brytbladskniv, ja det är segt men det går, va stadig på handen bara, jag brukar försöka att skära igenom fogen sen det som blir kvar skär jag försiktigt bort, sen om det blir rester kvar så kan du lägga en lite större fog så du täcker den gamla, alt så är du våldsam och får spackla lite efter, du kommer ju endå behöva måla fogen/listen efter montering!E erriksson skrev:
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Skam den som ger sig! Jag har nu lyckats få lös dem, jag fick bara skära lite närmare taket så det tog i färgen istället för fogen. Då fick jag en snygg kant som jag sen kan täcka över med en lite bredare och snyggare taklist. Tack för alla tips!
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Riva bort gammal taklist (skugglist)
Färg, Måla & Tapetsera -
Glipa upp till vind och mycket spindlar när jag tar bort taklist
Tak & Vind -
Ta bort taklisterna helt och köra utan vid renovering, bästa lösningen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ta bort taklister permanent
Färg, Måla & Tapetsera -
Ta bort taklist pga höjd på väggskåpen?
Kök