Hej, nybliven radhusägare med lite kli i fingrarna. Så tog mig an att renovera sovrummet, vill byta ut taklisterna men de sitter med fogmassa intill taket. Jag får verkligen inte lös dem... Försökte lite lätt med en kniv men fogmassan är ju så seg så det skulle ta evigheter att jobba på det sättet. Är det bara att bita ihop och köra på det eller finns det något annat sätt? Hoppas verkligen på något mirakel nu som ska göra detta super enkelt!!

Tack på förhand

Har du inget koben?

Håller med om att du bör skaffa ett multiverktyg med det bladet som länkades ovan. Det är grymt smidigt!
Men annars så borde det gå betydligt lättare så fort du fått bort tillräckligt för att kunna böja och flexa listen så att du kan skära fogmassan när den är i spänn.

• Gilla
erriksson
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Har du inget koben?
Jo det har jag, och har lyckats bända upp listen underifrån men den sitter fast med fogmassan i taket så bänder jag ännu mer kommer jag slita med taket. Därför jag på något sätt måste skära loss fogmassan från taket.

E erriksson skrev:
Jo det har jag, och har lyckats bända upp listen underifrån men den sitter fast med fogmassan i taket så bänder jag ännu mer kommer jag slita med taket. Därför jag på något sätt måste skära loss fogmassan från taket.
Grattis till radhuset, kör med brytbladskniv, ja det är segt men det går, va stadig på handen bara, jag brukar försöka att skära igenom fogen sen det som blir kvar skär jag försiktigt bort, sen om det blir rester kvar så kan du lägga en lite större fog så du täcker den gamla, alt så är du våldsam och får spackla lite efter, du kommer ju endå behöva måla fogen/listen efter montering!

Skam den som ger sig! :D Jag har nu lyckats få lös dem, jag fick bara skära lite närmare taket så det tog i färgen istället för fogen. Då fick jag en snygg kant som jag sen kan täcka över med en lite bredare och snyggare taklist. Tack för alla tips!

• Gilla
Peter2400 och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.