Jag tänkte ta bort ett element i min källare (villa). Det är ett enrörssystem som matas med fjärrvärme. När man tar bort ett sådant element måste man bygla rören så att vattnet kan rinna tillbaka. Det vanliga verkar vara att man byglar på samma plats som elementet man tar bort.

Rörslingan är dragen ovanför golvet bakom en plastlist och är lätt att komma åt. Det element jag vill ta bort är det sista på slingan. Vore det inte smartast att bygla vid näst sista elementet istället för att bygla på samma ställe som det element jag avser ta bort? Alltså helt enkelt kapa frånvattenröret vid det näst sista elementet och koppla in det i det där?

Om ni fattar...

Ska du dra ett nytt rör från näst sista tillbaka till fjärrvärmecentralen?
Verkar lite väl ambitiöst.

Protte

N nikoman skrev:
Jag tänkte ta bort ett element i min källare (villa). Det är ett enrörssystem som matas med fjärrvärme. När man tar bort ett sådant element måste man bygla rören så att vattnet kan rinna tillbaka. Det vanliga verkar vara att man byglar på samma plats som elementet man tar bort.

Rörslingan är dragen ovanför golvet bakom en plastlist och är lätt att komma åt. Det element jag vill ta bort är det sista på slingan. Vore det inte smartast att bygla vid näst sista elementet istället för att bygla på samma ställe som det element jag avser ta bort? Alltså helt enkelt kapa frånvattenröret vid det näst sista elementet och koppla in det i det där?

Om ni fattar...
Det låter som ett bra plan.

• Gilla
nikoman
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Ska du dra ett nytt rör från näst sista tillbaka till fjärrvärmecentralen?
Verkar lite väl ambitiöst.

Protte
Jag insåg att jag glömde en detalj: röret med "tillbakavattnet" löper längs med tillvattnet i samma plastlist. Det är alltså inte fråga om att lägga nytt rör utan helt enkelt kapa det gamla.

Se nedan. A är utgångsläget. Det jag undrar är alltså om jag kan göra C istället för B. (Känns helt självklart att man borde kunna göra, inser jag nu när jag målat upp det, men vill ändå kolla).

Schema med tre alternativ för rörinstallation, A visar utgångsläget, B med bygel, C föreslagen lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker det ser bra ut som du vill göra det på C.

• Gilla
nikoman
  • Laddar…
C blir bra.

protte

• Gilla
nikoman
  • Laddar…
S
Jag föredrar alternativ B ifall man ångrar sig, såvida inte rören är ivägen.

• Gilla
nikoman
  • Laddar…
S Stegatorparn skrev:
Jag föredrar alternativ B ifall man ångrar sig, såvida inte rören är ivägen.
Absolut. I detta fall är mycket riktigt rören i vägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.