Hej

Håller på med ett badrum i källaren. Väggarna är putsade och målade med silkatfärg.
Ska limma och spika skivor på väggarna för att jämna till dem.

En kamrat sa att jag var tvungen att ta ner all puts innan jag limmade skivorna. Det var ytterst lite ca 20 cm från golvet på en yttervägg som var lös. Har han rätt eller?

Resten av putsen sitter som fan, har kört med slägga, murarhammare,kofot, bilmaskinen med mejsel gör bara spår i putsen och om man vinklar den så är man igenom hålbetongen innan man hinner säga
putshelvete...
Saneringsfräs vågar jag inte tänka på, då limmar jag hellre rakt på putsen och hoppas på det bästa ;)

Så ska jag bara köra på och ta en sjukpension eller finns det någon genväg till det perfekta ljudet?
 
Sitter putsen så så begriper jag inte varför du måste ta bort den.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Sitter putsen så så begriper jag inte varför du måste ta bort den.
En till sådan kommentar så sitter putsen kvar. (y)
Kan det ha varit färgen min fd vän menade?
 
Mikael_L
Vad ska du ha på skivorna sen?
Kakel?
 
Finns INGEN anledning att ta bort puts om den sitter så hårt...!
 
Mikael_L skrev:
Vad ska du ha på skivorna sen?
Kakel?
Japp det blir kakel.
 
Jörgen Ö skrev:
Finns INGEN anledning att ta bort puts om den sitter så hårt...!
Det var ju kommentar nummer två (y)
Putsen får vara kvar.
Undrar iofs om man ska slipa lite på färgen så fixet fäster ordentligt.
Vad tror ni?
Det är ju redan "lite" dammigt efter veckans hackande....
 
Är det ett rum i rummet eller mot yttervägg?
Blir lite orolig att du ska stänga in skivor mellan två tätskikt eller något sådant.

Silikatfärgen har nog i vilket fall bundit så bra till putsen att det funkar som underlag för lim om du nu ska limma på skivor.
 
MagHam skrev:
Är det ett rum i rummet eller mot yttervägg?
Blir lite orolig att du ska stänga in skivor mellan två tätskikt eller något sådant.

Silikatfärgen har nog i vilket fall bundit så bra till putsen att det funkar som underlag för lim om du nu ska limma på skivor.
Det är två ytterväggar och två innerväggar.
Det är dränerat 2011 och det kommer inte bli några tätskikt förutom vid duschen som ligger mot en innervägg.
 
Mikael_L
Vad säger kakelexpertisen då, kan TS strunta i skivorna också, och bara sätta kakel på putsen direkt?
 
Mikael_L skrev:
Vad säger kakelexpertisen då, kan TS strunta i skivorna också, och bara sätta kakel på putsen direkt?
Det är iofs det här som är problemet...åt alla håll och kanter. :x
Men det hade varit skönt om någon kakelkung kommer in och säger att jag slipper allt det här :wow:

En vinkelhake mot en ojämn vägg och tak som visar problem med vinklar för kakelsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är det för ojämna väggar så bör dom riktas innan plattsättning, allt hänger dock på vad TS accepterar.
Kan man ta fogsprång på plattorna här och där så funkar det om man sätter små plattor.
Vill man ha perfekta väggar så krävs det att väggarna är så raka det bara går.
Svårt att bedöma efter bilden hur resterande väggar ser ut, långa svaga skillnader på väggen brukar fungera hyfsat
ok, men såklart inte ultimat.
Ju större plattor man vill ha, desto bättre bör väggarna vara.
 
Jörgen Ö skrev:
Är det för ojämna väggar så bör dom riktas innan plattsättning, allt hänger dock på vad TS accepterar.
Kan man ta fogsprång på plattorna här och där så funkar det om man sätter små plattor.
Vill man ha perfekta väggar så krävs det att väggarna är så raka det bara går.
Svårt att bedöma efter bilden hur resterande väggar ser ut, långa svaga skillnader på väggen brukar fungera hyfsat
ok, men såklart inte ultimat.
Ju större plattor man vill ha, desto bättre bör väggarna vara.
Jag måste höra med regeringen här hemma vilken storlek som ska upp på väggen...
Men nu har skivorna kommit så det ska nog bli något jämnare hoppas jag.
Dom är iofs dyra men heller det än att knacka ner och jämna till dessa väggar :)
Är det något speciellt fix man ska använda eller?
Det finns ju flexfix och hundra andra varianter verkar det som.
 
  • Gilla
E-Zone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.