Någon som vet hur man tar isär omkastarvredet på en gammal FM Mattson-blandare, 1000-serien? Se bild. Jag har skruvat ur skruven ur själva vredet, men det lossnar inte. Kommer inte åt muttern innanför om jag inte tar bort själva vredet först.

Jag behöver byta kolven för omkastningen. Tas den ut undertill eller uppåt? Nu sitter det någon slags insats nergängad både uppe och nere, innan kranen undertill respektive vinkelröret ovan gängas på dessa insatser. Insatserna hindrar att man tar ut kolven dessa vägar. Det ser ut som att dessa skruvas ur med insexnyckel, modell större.

FM Mattson 1000-serien blandare med omkastarvred och duschslangar monterade på vitt kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Purre Purre skrev:
Enligt denna sprängskiss som inte stämmer helt 1000 så är det iaf ut genom vredet.

[länk]
Tack för snabbt svar. Och god fortsättning. Ännu en som är tidigt inne på forumet.

Ja, jag har den sprängskissen också, men först måste själva vredet och delen som sticker in i hålet och för kolven upp och ner tas bort. Sedan ser det ut som att kolven tas ur nedåt, men då hålen upp- och nertill är lika stora, tror jag att det går bra vilket som.

Jag har ett enklare vred, mer av en spak. Syns på andra skisser. När jag skruvar ur skruven ur vredet lossnar det ändå inte. Och jag tror det måste av innan jag skruvar bort den tunna muttern som sitter mellan vredet och blandaren. Sedan kan jag ta ur delen som har kontakt med kolven inuti.

Gissar på kalk och avlagringar som gör att det sitter ihop

Purre Purre skrev:
Gissar på kalk och avlagringar som gör att det sitter ihop
Tror att det är något annat. Den går att vrida på utan problem. Vredet är inte en ratt, utan mer av en spak. Se denna bild från en annan skiss. Vredet markerat i rött. Det ser ut som att det sitter ett clips, som kanske måste bort. Det märkliga är dock att i denna skiss inte sitter någon mutter mellan blandaren och vredet, som det är på min 1000-blandare med samma vred.

Exploderad ritning av blandare från 1000-serien med spak ersatt av del från 5000-serien, markerad i rött.
Skapa konto

Så här ser det ut vid vredet. Det räcker tydligen inte med att skruva bort skruven. Tyvärr hade jag ingen fast 24 mm för att prova att skruva bort muttern innanför. Testade med skiftnycel, men den frå inte riktigt grepp.
Närbild på en metallisk vattenkrans med ett vred där en skruv syns. Ett försök att skruva bort en mutter med en skiftnyckel har gjorts.
Skapa konto

Krilleman
Illustration av en omkastare för FM Mattsson-blandare med komponenter och installationsanvisningar för byggprojekt inom VVS.
Skapa konto

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
[bild]
Tack. Jag tolkar det som att jag har muttern de nämner som vissa blandare har istället för låsring.

Behöver skaffa mig en fast 24 mm nyckel så jag får ordentligt grepp om muttern. Funkade tyvärr inte med stora skiftnyckeln jag har.

M marp68 skrev:
Tack. Jag tolkar det som att jag har muttern de nämner som vissa blandare har istället för låsring.

Behöver skaffa mig en fast 24 mm nyckel så jag får ordentligt grepp om muttern. Funkade tyvärr inte med stora skiftnyckeln jag har.
Lyckades få bort muttern, så omkastarvredet och spindeln kunde tas ur. Allt satt i ett stycke. Sedan kunde kolven pressas ner och ut i hålet undertill.

Tack för tips och feedback

Pratade med FM Mattson. Vilke bra service de har.
Det är tydligen en engrepps-blandare från 9000-serien jag har, och inte 1000-serien.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.